Instagram stories, delbara Facebook-inlägg och specifika nyheter för instagram som egen separat nyhetskanal. Det har varit mitt fokus och mitt bidrag under årets Smocka då vi nu för första gången har en social media-producent på redaktionen.  Jag ansåg att vi måste tillsätta den här uppgiften i år och lära unga journalister att skapa innehåll för social media, eftersom det är det som förväntas av oss som generation. Vi måste kunna det här. Och vi måste inte bara göra det, utan vi måste också göra det rätt.

Men för att skapa detta innehåll så måste man förstå vad det hela handlar om, vilket kan vara bra att fatta både som konsument och som producent av den här typen av innehåll, och det är ni alla, i en eller annan form.

Jag möter hela tiden journalister, både gamla och unga, som undrar varför det är så viktigt att skapa engagemang på some? Vad ger det oss att få vår publik att gilla och dela vårt journalistiska innehåll, då det nästan enbart är gillavänliga texter och bilder som fungerar på some? Vad händer med allt det där viktiga, med demokratin och allt innehåll som inte går att lajka på facebook? Vi måste ju ändå skriva om det, det är vårt uppdrag. Ska vi verkligen skriva en massa lätt innehåll och anpassa oss till sociala mediers algoritmer?

Svaret är enkelt. Ja. Ja, det ska vi. Det är dags för alla att hoppa på det här tåget, jag bryr mig inte om du inte vill. Just nu åker vi på tåget ändå, men vi kan och bör vara de som styr det, in i rätt riktning dessutom. Vi måste inte göra falskt innehåll, vi måste inte göra dumt innehåll, men vi måste göra innehåll som folk kan ta till sig i de kanaler var de verkligen rör sig. Och det här är social media.

Det här handlar inte om klick eller pengar. Det handlar om journalistikens samhällsuppdrag som helt enkelt bytt form.

Om vi på Smocka skriver en lätt grej om kalsarikännit och lägger ut den på rätt sätt på social media så kommer folk att klicka på länken och kommer på så sätt in på nyhetssidan. Har man en bra webb så plockas den här läsaren upp och fortsätter att läsa annat på sidan, viktiga nyheter som berör livet i vårt samhälle. Om vi inte lägger ut innehåll som lockar in så kommer folk inte in på sidan alls. Och får ingen information om samhället, om alla de där viktiga händelserna som berör livet på riktigt. Och det är då fördumningen sker och det är vi misslyckats med vårt samhällsuppdrag.

Samhället förändras och då måste våra arbetsprocesser göra det också. En video på en säl som snurrar runt i en evighetsloop är att ta ansvar. Ansvaret ser bara lite roligare ut.