Att luras till att lära sig

Nytta kommer oftast före nöje men så behöver fallet inte alltid vara. Nu finns det spel som lär dig fysik och kemi, men på ett roligt sätt. Heureka tror på en framtid där olika appar och spel utgör en stor del av undervisningen.

80

Allt mer görs elektroniskt i skolorna och därmed måste man komma på nya sätt att lära ut saker.  Fysik och kemi är exempelvis svåra ämnen för många, men spelet Big bang legends gör svåra ämnen lättare att förstå. Tricket är att man inte vet att man lär sig. Spelföretaget Lightneer har jobbat hårt för att få spelet så attraktivt som möjligt.

Content designer Ines Montalvao bredvid spelkaraktären Kol.

Ines Montalvao vill tillsammans med Lightneer tillämpa samma metod i klassrummen. Hon är ”content designer” för utställningen Big bang learning enviroment.

-Att lära sig ska vara ett val inte ett måste, säger Montalvao.

Syftet är att besökarna själva utforskar och deltar i utställningen istället för att endast betrakta den. Själva utställningen är uppbyggd som en adrenalinmolekyl där olika öar representerar olika atomer. För varje ö finns en aktivitet som främjar din inlärning.  Roliga karaktärer och starka färger ger den interaktiva spelvärlden liv. Med utställningen vill Montalvao få fram livets kemi och fysik som berör oss alla.


Utställningen är i första hand gjord för barn och unga, men äldre är också välkomna till utställningen för att lära sig mera om kemin och fysikens lagar. Man kan delta i allt från Pokémonliknande kortspel till bekämpning av sluga fiender med bollkastning. Ifall man blir trött kan man sätta sig ner och spela mobilspelet Big bang legends.

 

Vi prövade också spelet för att se om man på riktigt kan lära sig genom att spela på mobilen. I spelet ska du utföra olika uppdrag för att komma vidare till nästa nivå. För att få extra poäng och låsa upp nya karaktärer ska man gissa vilket kemiskt ämne ur det periodiska systemet man ska välja för att öppna en skattkista. Meningen är att samla så många olika ämnen som möjligt för att slå fienden och hjälpa till att skapa universum. Spelets ”storyline” följer på så vis Big bangs tidslinje.  

Under spelets gång lär man sig också baserna för partikelfysik och inte bara grundämnen i det periodiska systemet som vi först trodde. Grundämnena beskrivs som helt vanliga spelkaraktärer, men i beskrivningarna har man bakat in grundämnets viktigaste egenskaper. Spelet liknar Angry Birds till sin design och har vissa strukturella likheter. 

Att spela var väldigt roligt och spännande. Vi kom fram till att spelet lurar en att lära sig. Det finns potential till att utveckla denna metod av inlärning i framtiden också för andra ämnen.   

Lotta Lindholm och Alexandra Björklund 

Foto: Lotta Lindholm