Glädje och tradition

En tävling ingen vill missa. Ta fram popcornen och prosciutton, det är dags för Eurovision igen.

395

Eurovision Song Contest kommer i år att sändas live från Lissabon mellan den 8 och 12 maj. Med sina nästan 200 miljoner tittare är sångtävlingen ett av de mest populära TV-programmen i världen. Vad är det som gör Eurovisionen så populär?

— Det är traditionen, Eurovisionen är en institution. Att se på Eurovisionen är nedärvt på samma sätt som Kalle Ankas jul, säger Thomas Lundin, som jobbat som Eurovisionskommentator och är programledare, sångare och scenartist.

Studerande Victoria Stude har traditioner när det gäller Eurovisionen.

— Vi brukar vara hemma hela familjen. Vi sätter oss i soffan med popcorn och chips och följer med alla sånger och väljer ut våra favoriter och vem vi vill att ska vinna, säger Stude.

Hon följer med både den finska uttagningen Tävlingen för ny musik och Sveriges uttagning Melodifestivalen innan själva Eurovisionen.

— Det bästa med Eurovisionen är glädjen jag ser hos mina syskon och att få följa med många unika och fina bidrag, berättar hon.

”Eurovisionen har alltid kunnat anpassas till sin tid”

Eurovisionen sändes första gången 1956 och år 1961 var Finland med för första gången. Lundin menar att det som engagerar är konceptet och att det är en tävling. Tävlingen har genom åren varit början på karriären för många artister som blivit världsberömda. Dessutom är det en tävling som utvecklats.

— Eurovisionen har alltid kunnat anpassas till sin tid. I början var det mest ballader och stora orkestrar, i dag är det modern populärmusik, säger Lundin.

Tävlingen grundades på en tid då konceptet var helt unikt. Lundin tror att tävlingen inte alls hade blivit lika populär om den hade grundats nu.

— Nu finns det ett för stort utbud på musiktävlingar, säger han.

Lundin själv hade antagligen inte fallit för Eurovisionen om han var född tio år senare, då det redan fanns bland annat MTV. Men som 70-tals barn växte han upp med endast två TV- kanaler som mest sände nyheter, barnprogram och dokumentärer.

”I år skulle jag vilja ha med minst 16 låtar i topp 10 listan”

För ett vinnande bidrag behövs en bra melodi och en medryckande refräng. Man måste alltså våga hålla det simpelt, men inte banalt menar Lundin.

— Sverige har alltid lyckats bra med det. De har också fattat att det är en visuell tävling, det spelar stor roll hur låten ser ut, säger Lundin.

I Sverige lyckas de göra en show som passar artisten och får artisten att lysa. Då Finland började göra shower hade de ett självändamål och var inte anpassade till artisten, som därför kunder verka obekväm. Nu har Finland blivit mycket bättre på att göra show anser Lundin och hans favoritbidrag är i år för första gången på länge Finlands. Överlag anser han att det är ett år med många bra bidrag.

— Jag och min vänner skriver alltid topp 10 listor och vissa år är det svårt att få ihop en då kanske bara sex sånger är bra. I år skulle jag vilja ha med minst 16 låtar i topp 10 listan.

Skribenter: Sofia Grünwald & Belén Weckström