Influencers är populära och inflytelserika eftersom de är lättare att relatera till än andra kändisar då de visar upp mycket av sin vardag, delar med sig av sitt privatliv och upprätthåller en rätt intim kontakt med sina följare via sina kanaler. Influencern Rebecka Forsberg tror att populariteten också beror på följarnas intressen, är man till exempel intresserad av att resa är det roligt och inspirerade att följa en influencer som reser mycket.

Forsberg är en av de som fastnade för sociala medier tidigt, vid 13-års ålder hade hon reda många följare på ASK.fm och Instagram. I dag har 17-åringen över 300 000 följare på Instagram.

— Jag gillar att hålla på med sociala medier för att man kan få stor spridning och snabbt nå ut med viktiga budskap, som till exempel #metoo-kampanjen. Det är motiverade, säger Forsberg.

Influencers på Instagram får sina inkomster från betalda samarbeten. Oftast fungerar det så att ett företag tar kontakt via e-mejl eller direktmeddelande på Instagram och berättar om sin idé. Sedan kan influencern välja om hen vill göra samarbetet eller inte.

Rebecka Forsberg gillar mode, speciellt vintage stil och skulle gärna göra samarbeten med en secondhandaffär. Bild: Janita Autio.

— I början tog jag emot vilka samarbeten som helst, nu gör jag endast sådana som jag är intresserad av, främst kläder eftersom jag gillar mode, säger Forsberg, som gjort betalda samarbeten sedan hon var 14 år.

Forsberg kollar alltid in företagets hemsida för att se om deras produkter passar hennes stil innan hon accepterar samarbetet. Just nu satsar hon på studierna och sociala medier är hennes hobby eftersom inkomsterna inte är så stora att hon kunde leva på det.

— För att kunna leva på inkomsterna borde jag vara mycket mer aktiv och göra alla samarbeten jag får erbjudande om, även sådana som inte känns som jag och det vill jag inte, säger hon.

Forsberg talar mycket om skönhetsideal på sina sociala medier och hon vill hålla det så naturligt som möjligt, därför har hon till exempel tackat nej till samarbete med företag som säljer lösögonfransar. Helst gör hon reklam för kläder eftersom det är lätt att ha på kläderna i en bild och tagga företaget i bilden. Då behöver hon inte skriva långa reklamtexter där hon uppmanar sin följare att köpa produkten.

— Jag vill inte att mitt flöde ska vara fyllt av bara reklam, jag tycker inte själv om att följa sådana konton, säger hon.

 

En som däremot lever på sina inkomster från sociala medier är egenföretagare Linda Ekroth. Hon är youtuber, bloggare och influencer på Instagram. Hon började satsa på sociala medier i början av sitt mellanår efter gymnasiet. Hon var intresserad av att skapa videor och att uttrycka sig visuellt så sociala medier var perfekt för henne.

— Jag har läs- och skrivsvårigheter och ADHD så det var svårt för mig att skriva blogg men då jag vågade börja göra Youtubevideor kunde jag uttrycka min personlighet bättre och fick flera följare, säger Ekroth.

Efter ett halvt år som influencer bestämde Ekroth sig för att satsa allt och starta ett eget företag: Ekroth Designs. Det var mycket jobb i början eftersom Ekroth inte har utbildning i företagsamhet, så det fanns en hel att lära sig. Men det var lönsammare på lång sikt eftersom det är möjligt att skicka räkningar och jobba mera seriöst med sociala medier ifall man har ett eget företag.

— Jag skulle aldrig ha trott jag som 19-åring skulle starta ett eget företag, men jobbar man tillräckligt hårt är nog allt möjligt, säger Ekroth.

På Youtube, Instagram och ibland även på bloggen gör Ekroth samarbeten med företag som hon tycker passar hennes publik, oftast något relaterat till mode, skönhet, livsstil eller resor. Youtube är mest lönsamt eftersom hon där även får reklaminkomster, men hon gillar alla sociala medier eftersom hon gör olika sorters innehåll till alla.

— Instagram är den plats där jag kan skapa visuellt, visa min bästa sida och göra ett fint flöde. På Youtube visar jag att alla inte är perfekt, till exempel att jag lider av acne, berättar Forsberg.

Ekroth är väldigt noga med att vara ärlig och upprätthålla trovärdighet hos sina följare. Hon tackar nej till cirka 50 procent av alla samarbetserbjudanden hon får av den här orsaken.

— Jag vill alltid prova en produkt innan jag gör reklam för den, jag vill också använda produkten efter att samarbetet tagit slut, säger Ekroth.

Ibland har hon varit tvungen att leva endast på reklaminkomster från Youtubevideor eftersom det inte funnits bra samarbetserbjudanden att göra. Eftersom mängden samarbeten varierar gäller det att hushålla med intäkterna.

— Gör jag tre videor i veckan får jag ungefär tusen euro i reklaminkomster per månad ifall jag inte gör samarbeten utöver det. Så det är inte något man kan leva loppan på, jag måste ju betala mat och hyra, säger Ekroth.

”Mina följare är som mina riktiga vänner, de stöder mig och engagerar sig, det är så fint”

Men det finns fördelar med att jobba som influencer.

— Man får en hel del saker gratis och gå på olika events, vilket gör att jag inte behöver köpa allt själv, på det sättet klarar jag mig även då jag inte har så stora inkomster, säger Ekroth.

Ekroth är också glad över hur bra kontakt hon har med sina följare. Speciellt på Instagram kommunicerar hon mycket med sina följare. Där kan hon svara på kommentarer och direktmeddelanden samt låta sina följare rösta i hennes story.

— Mina följare är som mina riktiga vänner, de stöder mig och engagerar sig, det är så fint, säger Ekroth med ett leende.

 

Allt är tyvärr inte guld och gröna skogar på sociala medier. Nätmobbning är ett återkommande problem som både Rebecka Forsberg och Linda Ekroth fått uppleva.

— Speciellt på ASK.fm där man kunde vara anonym fick jag en hel del negativ kritik, men nog också på Instagram. Man får vara beredd på det då man har många följare, säger Forsberg.

Forsberg är vid det här laget så van vid de negativa kommentarerna att hon inte reagerar så mycket på dem. Oftast skriver hon bara snällt tillbaka eller så ignorerar hon dem helt. Också Ekroth upplever att hon inte längre tar åt sig lika starkt av den negativa kritiken.

— Förstås blir jag sårad, men jag funderar inte lika länge på det som tidigare, jag vet själv att jag är bra och är stolt över det jag gör, säger hon.

Linda Ekroth är alltid på jobb, hon filmar mycket av sitt liv och publicerar videor på både Youtube och Instagram storys. Bild: Sofia Grünwald

I början fanns det stunder då hon ville ge upp helt då det kändes som att hon aldrig kunde göra alla nöjda hur hårt hon än jobbade. Folk blandar sig i allt, även i hennes närståendes liv och hon upplever att hon inte har ett privatliv alls, vilket stundvis är tungt. Men värre än kritiken och hatet är arbetsmängden, anser Ekroth.

— Mitt jobb är i praktiken att sälja, jag är som en levande busshållplatsaffisch, säger hon.

Ungefär 4 av 7 dagar i veckan redigerar hon videor. En normal video tar ungefär 5-6 timmar att redigera. Sen går mycket tid åt till planering, svara på e-mejl och gå på olika möten. Dessutom är det viktigt att hon är uppdaterad om de senaste trenderna och produkterna för att kunna göra relevant reklam.

— Jag är konstant på jobb, till och med att scrolla min Instagram flöde är att jobba eftersom jag då kolla in trender och svara på meddelanden, säger hon.

Det är både fysiskt och psykiskt tungt att jobba så mycket. Det tär på Ekroths relationer då hon ständigt jobbar även då hon spenderar tid med sin vänner och sin pojkvän.

— Jag tror inte jag orkar jobba så här mer än fem år till, säger Ekroth.

Ekroths dröm är att bli så framgångsrik att hon tjänar lika mycket på en video i månaden som hon gör på tre i veckan nu, så att hon kan jobba mindre och flytta utomlands. Förutom det vill hon också prova på något helt nytt som att ha ett eget klädmärke eller jobba som TV-programledare.

 

För influencers som upplever att arbetsmängden blir för stor är det vanligt att anlita ett managementföretag att för att sköta allt det administrativa.

Splay Suomi är det största företaget som jobbar med influencers i Finland och de har bland annat hand om en hel del kända finländska Youtubers. På Splay finns ett försäljningsteam som håller kontakten med kunderna, ett produktionsteam och ett managementteam som har hand om Splays influensers.

För att en influencer ska få gå med i ett managementföretag måste hen redan ha ett visst antal följare och gärna redan ha hittat sin nisch på sociala medier.

Stina Varsikkos jobb går till största delen ut på att hålla möte med kunder, sitt arbetsteam och influncers. Bild: Sofia Grünwald

— Oftast söker sig influencers till oss då de vill förbättra sina sociala medier och ta jobbet till nästa nivå, säger Stina Varsikko, chef för Splay Suomi.

På Splay hjälper managementteamet sina influncers med att planera sina scheman, boka in möten och samarbeten. Dessutom sköter Splay all kommunikation mellan kunderna influencern.

— Vi är bra med kunder, vi vet vad de vill ha och kan hitta rätt influencer som passar dem och ser till att influencern och kunden förstår varandra så att slutprodukten blir något som båda parter har nytta av, säger Varsikko.

Eftersom managementföretaget sköter allt extra som tidsplanering och kommunikation med kunder kan influncern koncentrera sig på att skapa innehåll vilket oftast är ett fungerade koncept. Splay hjälper också sina youtubers med tekniska saker som Youtubes algoritmer, musikupphovsrättigheter och liknande.

För alla passar det dock inte att ha en manager. När Forsberg var yngre hade hon en manager som lärde henne att ta betalt för olika samarbeten, nu vet hon vad hennes följare är värda.

— Jag har alltid själv vetat vad mina följare vill se, därför passade det inte mig att ha någon som sa åt mig vad och vad inte jag skulle publicera, säger hon.

Istället för en manager hjälper Forsbergs föräldrar henne och de går igenom allt tillsammans med henne. Dessutom har de också Instagram och följer henne så det var vad hon lägger upp.

”Man ska vara sig själv och köra sin egen grej”

Om man vill bli influencer på sociala medier gäller det att vara ambitiös, originell och satsa på ett snyggt innehåll och fint ljus i bilderna. Man ska inte heller ge upp i första taget och vara beredd på både positiv och negativ feedback.

— Man ska vara sig själv och köra sin egen grej, säger Forsberg.

Det är också viktigt att vara aktiv, publicera regelbundet och helst på alla sociala media kanaler. Det är viktigt att försöka visa sin personlighet så att följarna kan relatera och bli intresserade.

— Sen är det alltid roligt att göra saker tillsammans, så försök lära känna folk som gör samma sak, ta hjälp av vänner till att fota bilder på dig och likande, tipsar Ekroth.

Enligt Ekroth är det viktigaste ändå att inte bry sig om vad andra säger utan tro på sig själv och det du gör.