Skitstövlar

389
Foto: Fodiesfeed/ Karolina Grabowska

Det är fascinerande hur ruttet människor kan bete sig. Speciellt inom kundservice. Jag förstår inte hur de tänker.

Jag har jobbat som servitris i en restaurang i två år nu och under den tiden har jag stött på många mindre trevliga människor. Kunder som tafsar, kunder som skäller ut dig för något du inte kan påverka, kunder som får dig att känna dig mindre värd, kunder som får dig att gråta. Precis som fruktsallad kommer hemska kunder i alla färger och former.

Varje gång jag betjänar någon otrevlig kund får jag upp hoppet. Nu har jag träffat den svinaktigaste personen i Finland, nu kan jag andas ut, tänker jag. Men nej. Nästa skift stöter jag på någon som beter sig ännu värre. Jag borde inte ens vara förvånad vid det här laget, det verkar som om alla skitstövlar i landet försöker toppa varandra i skitstövelhet. Har de en hemlig klubb eller?

Det är som om vi servitriser är osynliga i vissa kunders ögon. De tittar inte på oss när vi talar med dem och ännu färre säger hej när vi hälsar på dem. Det är som om vi endast existerar för att servera dem. Vi har ingen personlighet, nej, vi är inte ens värda lite medmänsklighet.

”Det är som om vi servitriser är osynliga”

Jag utgår från att de kunder som beter sig skitigt aldrig har jobbat inom kundservice, för ingen som gjort det skulle någonsin uppföra sig så dåligt. Det är tydligt att de inte förstår hur det känns att vara tvungen att fejka ett leende när någon skäller ut dig för något som du inte kan påverka – till exempel att peston på tallriken är grön och inte röd. En gång började en man skrika åt mig för att vi inte hade någon anisbaserad sprit. Efter att han hade lugnat ner sig vägrade han tala med mig, till och med då jag frågade honom om han ville betala med bank eller kredit. Ett dagisbarn kan bete sig bättre än så.

När vi är unga lär vi oss om den gyllene regeln. Det som du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dem. Samma sak gäller inom kundservice – ja visst, mitt jobb är att ge dig bra service, men du kommer inte att bli betjänad med ett genuint leende ifall du inte ens tar dig tiden att titta mig i ögonen då du talar med mig.

Nej, alla kunder är inte hemska. Den största delen är glada, snälla och väldigt intressanta att tala med. Jag vet att jag omöjligt kan veta vad mina kunder går igenom, kanske någon har en väldigt jobbig dag. Men snälla, ta inte ut det på mig. Visa mig en gnutta respekt så gör jag mitt bästa för att förgylla din dag.

Jag har ett råd till dig som kund. Fråga dig själv: skulle jag tala så här till någon av mina vänner? Om svaret är nej, gör det inte. Jag lovar dig, då du gör det kommer du att lägga märke till att kundservicen blir bättre.

PS. Förarga aldrig människor som serverar maten du äter.