Stadscyklarna är här igen – till stadsbornas stora glädje

Från och med i dag den 1 april kan du ta i bruk stadscyklarna igen. Helsingfors regionaltrafik meddelar att de utökat sin verksamhet med 88 nya stationer och 880 nya cyklar. I fjol var stationerna 150 och cyklarna 1500. Stationerna expanderar såväl mot öst som mot norr.

Anna Öhman tycker stadscyklarna är smidiga. Bild: Smocka, Josefin Flemmich

Stationerna är främst placerade vid ställen som ligger nära arbetsplatser, i befolkningstäta områden och vid järnvägens hållplatser. De finns helt enkelt där människor finns.

Helsingforsregionens Trafik HRT har beaktat konsumenternas åsikter om stationernas läge. Genom en enkät har över 8000 personer angett var de helst vill ha cykelställningar.

– Vi fick bra med svar och kunde därmed lägga till stationer i områden som nämndes, exempelvis på Degerö och i Vik. Tack vare expansionen täcker cykelnätverket ett bredare område som sträcker sig ända till Ring I, säger Samuli Mäkinen, projektchef på Helsingfors stads trafikverk, på HRTs hemsida.

Cyklarna har uppnått omåttlig succé, i fjol cyklades över tre tusen resor. Under säsongen 2018 hade cyklarna 48 500 registrerade användare.

Stadscykelsystemet bland världens populäraste

Stadscykelsystemet i Helsingfors och Esbo är ett av världens populäraste då det kommer till hur många resor som görs per cykel under en dag. Det meddelar Helsingfors stads trafikverk i ett pressmeddelande. De har framställt en rapport för att kunna hitta faktorerna bakom cyklarnas framgång.

Orsaken till cyklarnas framgång är helt enkelt ett förmånligt pris, möjligheten att lämna tillbaka en cykel också vid en full station och framför allt det faktum att cyklandet är en så kallad medborgarfärdighet i Finland. Andra länder som ingår i jämförelsen är främst länder i Europa och Nordamerika.

Smidigt med stadscykel

Anna Öhman står vid cykelställningen utanför Porthania i Helsingfors centrum. Hon är väldigt positivt inställd till stadscyklarna.

– Det är ju nog helt otroligt behändigt, speciellt eftersom det finns så många stationer. Man kommer snabbt från ställe till ställe.

Att man inte själv behöver ta hand om cykeln ser Öhman som en stor fördel. Det är även skönt att inte behöva fundera på var man lämnar cykeln över natten – och fram för allt behöver man inte vara rädd för att den stjäls.

Bristfällig cykelkultur är en nackdel, priset däremot en klar fördel

– Samtidigt som det, med tanke på miljön och så, är jättepositivt att allt fler cyklar, har ju också antalet cyklister som inte har koll på spelreglerna ökat. Jag hoppas att cykelkulturen utvecklas så att folk blir bättre på att ta trafikreglerna i beaktande, säger Öhman.

Priset, 30 euro för en säsong, anser Öhman att är väldigt förmånligt.

– Det är mer än rimligt. Jag tycker att det är fint att man kan få det så billigt. Alla har en jämlik möjlighet att använda sig av tjänsten.

Egen cykel fram om stadscykel

Trots att stadscyklarna är populära finns det helsingforsbor som ännu inte använder HRTs tjänst. Lotta Anderson är en av dem. Hon tycker däremot att idén är bra, det är lätt att använda dem och de finns där de behöver finnas.

– Jag skulle nog kunna tänka mig att använda stadscyklarna, men jag har en egen cykel som jag för tillfället gärna använder.

Vad tycker helsingforsborna om stadscyklarna?

Artikeln kompletterades 1.4 kl.16:15 med kommentarer av helsingforsbor.

Artikeln kompletterades 2.4 kl. 11.10 med video.

Artikeln uppdaterades 3.4 kl. 12:10 med information om att stadscykelsystemet i Helsingfors och Esbo är bland världens populäraste.

Källa: HRT

Video & klipp: Lotta Lindholm & John Lindh