Fake it ‘till you make it

Foto: Filckr/Ethan Lofton

Förra veckan fick jag som uppgift att gå på Finlands näringslivs presstillfälle om ekonomins tillväxt, och sedan skriva en artikel om det till webben. Ekonomi är något som inte intresserar mig överhuvudtaget och jag har därför aldrig läst mig in på det. Panik.

Eftersom ämnet definitivt ligger utanför min bekvämlighetszon är det antagligen meningen att jag ska ta det här som en utmaning. Så jag tar emot uppgiften, men tveksamt. Dessutom har jag ingen lust att ta emot konsekvenserna av att säga nej till producenten. Jag tror att en journalist under sin karriär ganska ofta kommer att hamna i liknande situationer. Att vara tvungen att skriva om något man varken vet någonting om eller har något intresse av överhuvudtaget får du bli van med. Så jag ska berätta för er kära framtida kollegor hur man tacklar problemet.

Börja med att kontrollera i förväg vilka ämnen kommer att behandlas under presstillfället, om möjligt. Då kanske du få reda på att det till exempel kan vara ämnen som översikten av ekonomin, avvecklingen av styrningen samt arbetslöshetsfällorna. Okej, så jag börjar med att researcha om dessa tjusiga ämnen jag aldrig någonsin hört om. För det ska en journalist göra. Om du stöter på ord som förtroendeindikator och konjunkturbarometer, sluta din research omedelbart och gör det smarta beslutet att bara wing it istället.

På presstillfället kommer det att finnas ett antal gråa män med gråa kostymer. De ser precis ut som du väntar dig att alla ekonomiexperter ser ut. Om du inte är en ekonomiexpert och verkligen inte ser ut som en heller – ingen fara. Är dina converse smutsiga och din tröja hålig gäller det bara att hålla huvudet högt och försöka se smart ut istället. Och hur gör man det undrar du?

Det är lätt. Sitt rak i ryggen och se så allvarlig ut som möjligt. Låtsas att du lyssnar med intresse och förstår exakt vad gråa gubben framför dig pratar om. Om mannen bredvid dig gör anteckningar, gör det också. Skriv vad som helst. Du grips troligen av en liten panik då du just missade något viktigt. Då ska du bara lugna ner dig och komma ihåg att tillfället handlar om ekonomi. Det var inte viktigt. Kom ihåg att nicka ibland i förståelse och hoppas att du gör det vid rätt tillfällen. Repetera det här flera gånger ända tills slutet. Och ät inte Geishan som finns i skålar på bordet, det är oprofessionellt!

I slutet av presstillfället får deltagarna ofta möjligheten att göra individuella intervjuer med experten. Det ska du också göra för du är journalist. Nu har du förstås ett nytt problem framför dig, och det är att du inte har någon aning om vad du ska fråga eftersom du fortfarande inte vet vad presstillfället handlade om. Torka svettet för det finns en utväg.

Säg till experten att du skriven för en tidning med ungdomar som målgrupp. Fråga hur han skulle förklara det här kort för någon som inte är så insatt i ämnet, som till exempel ungdomar – absolut inte dig. Och skriv ut allt han sa på ett Word dokument.

Voilá, du har nu lyckats skriva en artikel om ett svårt och tråkigt ämne. Nästa gång kommer skådespeleriet att gå nästan som av en vana och före du märker det är du på riktigt en expert.

Det gäller som blivande journalist att förstå att det är okej att inte kunna allt ännu, alla börjar någonstans. Till slut vill jag citera min ljuvliga producent som fick mig att kämpa vidare: Ingen stress! Du behöver inte vara ekonomiexpert. Du är journalist, och det är mycket bättre!