Med ett modernt popsound har 22-åriga Kiara Nelson tagit plats på den europeiska musikscenen. Redan nu har hon agerat förband till Justin Bieber och skrivit på ett kontrakt med Sony Music, i både Tyskland och Finland. Låten After Hours, som producerats av den brittisk-tyska musikduon M-22, har närmare 16 miljoner spelningar på Spotify. Men uppmärksamheten i Finland låter ändå vänta på sig.
Nelson är född i Jacksonville, Florida till en amerikansk pappa och en finlandssvensk mamma. Kort efter födseln flyttade hon tillsammans med sin mamma till Finland. Det tog inte lång tid innan hon fann musiken och artistdrömmen föddes.
– När jag var runt fem år gammal fick jag en karaokemaskin. På den brukade jag sjunga till Britney Spears. Min familj säger dock att jag sjöng redan innan jag kunde prata, säger Nelson.
Uppvuxen i Esbo har Nelson omringats av starka kvinnliga förebilder. Girl powern, som genomsyrar hela hennes personlighet tackar hon dessa kvinnor för. När hon som sjuttonåring bestämde sig för att helhjärtat satsa på musiken stöttade hennes familj beslutet.
– Jag brinner för musiken. Det har egentligen aldrig funnits en annan dröm eller plan.
Efter tre år ute i Europa har Nelson nu hittat ett sound som hon känner sig bekväm med.
– Jag skrev länge musik utan någon klar riktning. När jag träffade producent-duon M-22 hittade jag mitt eget sound i vårt samarbete. Efter ett år i Manchester kände jag mig också bara ännu mer inspirerad.
Trots sin koppling till USA kändes det naturligt att börja musikkarriären i Europa. Efter mycket förhandlande skrev hon under ett kontrakt med tyska Sony Music för ungefär ett år sen. Senare kom även Sony Music i Finland med ett kontrakt. Drömmen är ändå att slå igenom stort på andra sidan Atlanten.
– Vi hoppas någon dag jobba i USA, men det är väldigt svårt att slå igenom där. Jag känner ändå att de första stegen nu är tagna.
Nelson har regelbundet mellan 500 000 och 700 000 lyssnare per månad. Hon har turnerat på Ibiza och i England och till och med varit bland de mest spelade artisterna i Finland på Spotify. Ändå är det svårt att få uppmärksamhet i Finland.
– Det är mest musik på finska som blir stort i Finland, säger Nelson som sjunger på engelska.
Hennes optimism och ambition visar sig när hon säger att hon hoppas och tror att den finländska publiken så småningom kommer bli större.
Coronakrisen slår hårt mot nöjesbranschen. Inställda spelningar betyder minskade inkomster för både större och mindre artister. Också Nelson, vars karriär precis tagit fart på allvar, har fått anpassa sig till det nuvarande läget. En musikvideoinspelning i Spanien och flera singelsläpp har skjutits upp på obestämd tid. Trots det är hon positivt inställd.
– Många planer har ju såklart ändrats, men man hittar ändå lösningar. Jag har haft några onlinespelningar och träffat mitt team på zoom. I juni släpps en musikvideo med DIY-känsla som jag kommer spela in här hemma hos mig.