Loppispriserna skjuter i höjden – second hand är ett trendigt men dyrt sätt att konsumera
En begagnad YSL-väska för 990 euro och en Balenciaga-keps för 160. Loppmarknaderna var förut ett billigt alternativ för de som inte hade möjlighet att köpa nytt. Idag kan begagnat mode i Helsingfors centrum liknas vid lyxkonsumtion.
I Helsingfors Design Distrikt, mitt i centrum, har ett flertal loppisar etablerat sig under de senaste åren. Loppisentusiasterna går ofta längs med Stora Robertsgatan från Fredrikstorget mot Georgsgatan och besöker butiker på vägen. Går man från loppiset Relove vid hörnet av Fredriksgatan mot Skillnaden står man utanför entrén till loppiset Flea efter en promenad på 200 meter.
Läderväskor i vitrinskåp och oanvända märkeskläder är det första man möts av då man går in på loppmarknaderna i trendiga Rödbergen. Ett par märkesklackar i siden är inte längre ett sällsynt fynd. Bilden av loppisar som platser fyllda av allt från pussel till morgonrockar i stora högar på golvet har bytts ut mot pälsjackor, alla märkta med varularm, och Dior-solglasögon i snygga rader.
Att sälja och köpa på loppis är idag ett trendigt och för många självklart alternativ till snabbmode. Många säljer och shoppar second hand på grund av klimatfrågan.
Att Second Hand-shopping blivit en så stor trend, speciellt bland unga, är något som märks på Flea och Relove. Kunderna går från en klädstång till en annan i takt till bakgrundsmusiken. Då plaggen som fått luta över ena armen vuxit till en hög, går stegen ofta raskt mot omklädningsrummen för att stå i kö.
— Konsumenternas medvetenhet om second hand-produkter har ökat mycket under de senaste åren. Något som verkligen förändrats under de åtta åren sedan Relove grundades, säger Noora Hautakangas, Second Hand butiken Reloves grundare.
Priser som stigit med 40 euro
Utvecklingen i konsumentbeteendet, att loppmarknader blivit trendsättare, har varit en avgörande faktor till att loppispriserna höjts. Inflationen som varit på tapeten under 2022 och 2023 har bidragit till en allmän prisstegring.
Klänningar från Zara som förut kunde kosta omkring 30 euro är numera värda närmare 70 eller 80 euro
Noora Hautakangas säger att prissättningen på Relove givetvis följer den prisförhöjning som skett under de senaste månaderna. Att arbetstagarnas löner och butikernas hyror stigit är något hon menar att har synts i priserna.
Femi Tigerstedt, som arbetar på Flea, menar att hon också märkt av inflationen, att priserna stigit har blivit påtagligt i hennes jobb.
– Klänningar från Zara som förut kunde kosta omkring 30 euro är numera värda närmare 70 eller 80 euro. Det är självklart att vi också måste höja våra priser för att hänga med prisutvecklingen, säger Tigerstedt.
Relove och Flea erbjuder försäljningsperioder på allt från sju till 30 dagar. Ett fast pris betalas för försäljningsperioden och en procentuell provision tas dessutom efter försäljningen. Produkternas ursprungspris, skick och rådande modetrender är alla faktorer som har en inverkan på prissättningen, menar Tigerstedt.
Personalen på båda butikerna är utbildade i prissättning. Utbildningen fortlöper hela tiden för att hålla jämna steg med den snabba prisutvecklingen på marknaden. Enligt Tigerstedt har kunderna ett stort förtroende för hur de anställda prissätter kläderna. Hon menar att många kunder uttrycker att de litar på det arbete hon och hennes kollegor gör.
Olika åsikter om hur kläderna ska prissättas
Trots att de anställda har stor kunnighet i prissättning på både Flea och Relove erbjuds ändå försäljningspaket där kunden själv får prissätta sina produkter. Stora variationer i pris kan med andra ord bero på att plaggen ursprungligen tillhört olika kunder med olika åsikter om hur kläderna ska prissättas.
Noora Hautakangas menar att Relove inte kan påverka hur kunderna själva bestämmer priserna. En del vill sälja väldigt billigt för att bli av med produkterna snabbt medan andra vill ta mera betalt.
Hautakangas säger att Relove har tydliga riktlinjer för i vilket skick kläderna ska vara. Endast rena, tvättade och hela produkter kan lämnas in för försäljning. Hon menar ändå att det händer att de kunder som prissätter själva lämnar in produkter som inte lever upp till kraven. Ibland händer det att söndriga eller smutsiga plagg kommer ut till försäljning. Något som brukar uppröra, speciellt då priserna är höga.
– Vi hänger tyvärr inte alltid med. Vi har flera tiotusentals produkter i våra butiker. Det är omöjligt att kontrollera allting som är ute för försäljning, säger Hautakangas.