Jodel populärt under undantagstillståndet – FPA svarar på frågor direkt i appen

På appen Jodel kan användare på olika kanaler ta del av texter och bilder som publicerats inom en tio-kilometers radie från telefonen. Under coronakrisen berör de flesta inlägg på något sätt undantagsförhållandet eller viruset. Nu svarar FPA på frågor direkt i appen.

På kanalen @kysykelalta svarar FPA på användarnas frågor. Bild: Irina Ruusuvuori

Både användare och kanaler är vanligtvis anonyma på Jodel, men nu har en del verifierade konton skapats. På @kysykelalta har användare tidigare diskuterat Folkpensionsanstalten FPA och dess förmåner. Nu har FPA:s egna experter börjat svara på frågor på kanalen.

– Vi har fått många önskemål om att FPA ska svara på frågor på Jodel och ge rätt information där. Då vi märkte att man kan få ett verifierat konto där, så tänkte vi att det här är ju ett relevant alternativ, säger FPA:s kommunikationschef Siiri Kärkkäinen till Yle Uutiset.

Man hoppas att anonymiteten som Jodel erbjuder gör att människor vågar ställa mer frågor än de kanske skulle göra på andra medier.

 Människor kan felaktigt ha trott att om man till exempel frågar något av FPA på Instagram, så börjar vi kolla på deras konton där och kontrollerar andra uppgifter, men det gör vi aldrig. På Jodel känner inte ens bekanta en, så en del kanske upplever att det är lättare att fråga där, säger Kärkkäinen.

Enligt Improve Media som är Jodels marknadsföringspartner i Finland har användningen av Jodel ökat med en femtedel sedan den 12 mars.

Kanalen @korona har nu över 260 000 användare i Finland, enligt Improve Media. Där diskuterar användare anonymt om hur deras vardag ser ut i undantagssituationen, de senaste nyheterna och allmänna tankar kring pandemin.

FPA svarar på frågor på Jodel i Helsingfors, men också i Åbo och Tammerfors.

Källa: Yle Uutiset