Modeindustrin kräver en revolution
Vi har alla hört att fast fashion och micro-trender är både oetiskt och dåligt för miljön, men det håller också på att förstöra modeindustrin. I dag, då alla plagg hittas snabbt och enkelt, är trender över innan de ens börjat. Också kopior av mer exklusiva och unika klädkollektioner som tar länge att producera går enkelt att hitta på till exempel Shein. Hur kommer framtidens mode se ut om vi fortsätter på samma sätt?
Många känner igen de färggranna träningsoverallerna eller tjocka axelvaddarna från 80-talet eller lågmidjade jeansen från 90-talet. Om fast fashion kommer att fortsätta att vara populärt kommer vår generations mode inte vara känt för någon särskild modetrend alls, utan kanske istället för vår dåliga känsla för mode.
Modevisningar var tidigare stora modefester där de nyaste klädkollektionerna visades upp och människor kunde tänja på gränserna med hjälp av kläder och utveckla modet framför ögonen på de mest insatta i branschen. Nuförtiden har modevisningarna inte samma funktion och de riskerar att dö ut. Modevisningarna kan inte hålla upp den takt som klädkollektioner massproduceras på och det är inte lönsamt att arbeta på en klädkollektion en längre tid. I dag är det också mycket lättare att göra reklam för sina kläder via sociala medier och man kan nå en större publik genom att dela en bild på Instagram där man dessutom kan ha med en länk.
Nu tar de flesta inspiration till mode från sociala medier och i influencers stortid går det att rakt av kopiera någons stil genom en länk till de kläderna man vill ha. Det leder till att man inte själv behöver fundera på vilka kläder man tycker om eller leta efter plagg, utan man kan på några minuter klicka hem något när man hittar det man tycker om. Det leder till att alla klär sig ungefär lika och även en till början unik klädsel är snabbt kopierad.
Även om det har blivit vanligare att köpa second hand är det många som söker efter samma slags plagg som de som säljs i fast fashion butikerna och eftersom det finns mest av billiga massproducerade kläder börjar vintagebutikerna redan fyllas av dem. Dessutom har olika butiker börjat massproducera ”vintagekläder” som sedan säljs billigt för att hoppa på trenden.
Kläder har ofta använts för att berätta om dess användare och därför fyller massproducerad fast fashion inte den funktion som mode hade tidigare.
Som en motreaktion till fast fashion finns det också en grupp personer som vill hitta kläder som inte går att hitta någon annanstans. Kläder som inte trendar och som är helt unika. Det bildas en allt större skillnad mellan dem som vill följa trender och köpa fast fashion och dem som vill aktivt motverka det och använda sina kläder för att uttrycka sig. Det är den sistnämnda gruppen som kommer vara vårt hopp för framtida mode.
I framtiden behövs nya sätt för att återuppliva modeindustrin så att vi istället för att följa mikrotrender kan uttrycka oss med mer unika plagg som har en lång livslängd och som också går att återanvända. Kläder har ofta använts för att berätta om dess användare och därför fyller massproducerad fast fashion inte den funktion som mode hade tidigare.
Därför behövs det i framtiden en revolution inom mode för att kläderna igen ska värderas och kunna utvecklas som en typ av konst. Framtidens teknologi, artificiell intelligens och möjligheten att se kläder från hela världen ger oss de perfekta förutsättningarna för att utveckla mode till en ny nivå som passar för vår generation och som vi får vara stolta över i framtiden. Det krävs bara en ny syn på kläder där plaggen i sig är viktiga och kvaliteten och unikheten av ett plagg väger tyngre än dess pris.