E-sport är framtidens ishockey

Elektronisk sport, också känd som e-sport, växer med fart och allt fler unga spelar datorspel. Många tänker sig att e-sport bara är lite spelande. Att spela professionellt är mer målinriktat och strukturerat än hobby-spelande.

E-sport kan kännas som en relativt ny sport, men har sina rötter i 1950-talet då spel som schack digitaliserades. Fastän e-sporten har en lång historia, blev den riktigt stor först på 2000-talet då man började föra statistik på de bästa spelarna.

Alexis Åhl studerar programutveckling på Yrkesinstitutet Prakticum och är på väg mot en proffskarriär som spelare. Han tycker att det är viktigt att kartlägga sina mål och fundera på vad det är man vill uppnå för att bli en bra spelare. Åhl spelar Counter-Strike: Global Offensive, också känt som CS:GO, och är med i ENCE Academy Prospects träningslag. 

Intresset för datorspel uppkom då han såg en kompis storebror spela CS:GO. Då var han ännu för ung för att spela själv. År 2017 började han själv spela och hans mål har alltid varit att bli proffsspelare.

– Jag drömde alltid om att bli proffs och kollade redan i början på olika e-sport-sidor på proffs som spelade och berättade om sin väg till toppen.

Under en vanlig dag kan e-sportare spela 8-12 timmar, men för att Åhl ännu går i skolan blir det lite mindre för hans del. Att balansera skola och träning har varit lätt för honom eftersom många av hans lagkamrater också går i skola. 

Åhl tränar ofta med sitt lag på kvällarna, men eftersom han går på kvällsgymnasium kan lektionerna ibland krocka med matcher.

– Ibland när jag haft kvällsgymnasium har jag fått vara bort från lektioner om en viktig match varit samtidigt.

Åhl säger också att det aldrig varit ett problem att vara borta från skolan eftersom han är idrottsprofilant inom e-sport på Prakticum. Det ger honom friheten att vara borta från skolan på grund av matcher och turneringar. 

De flesta som spelar på nätet är anonyma. Detta kan leda till problem med trakasserier och näthat. Bild: Zina Degerman

Anonymitet och näthat problem inom e-sporten

Alla idrottare har olika sätt att förbereda sig för stora prestationer. När det kommer till e-sport säger Åhl att han och laget spelar några träningsmatcher och efter det vill de flesta ha lite egen tid att lugna ner sig innan matchen.

– Vissa går på gym, andra går ut och promenerar. Själv brukar jag gå ut, lyssna på musik och 15-20 minuter före matchen brukar jag ännu äta något. Efter det brukar jag ännu värma upp lite i CS:GO.

De flesta som spelar på nätet är anonyma vilket kan leda till mobbning, kränkning och andra elaka kommentarer. Finska e-sportförbundet SEUL har tillsammans med Helsingfors stads ungdomstjänster och andra samarbetspartner organiserat ett projekt, ”Non-Toxic Gaming”. Projektet strävar efter att spelkulturen ska utvecklas till en trygg plats för alla, utan hatprat. Projektet har finansierats av undervisnings- och kulturministeriet. 

Åhl har själv märkt att det lätt sprids mycket hatprat på nätet men han försöker att inte bry sig om det. Det finns också andra problem inom e-sporten. Många organisationer har gått i konkurs och spelare slutar eller byter lag. Enligt Åhl finns det inte så mycket variation bland spelarna.

Alexis Åhl är en del av ENCE Academy Prospects-gruppen där spelare blir coachade inför en framtida proffskarriär. Bild:Zina Degerman

ENCE är en av Finlands största organisationer och Alexis Åhl har själv blivit antagen till ENCE Academy Prospects. Målet för Prospects-gruppen är inte att tävla utan att utbilda spelarna till framtida e-sportproffs. Förra året deltog 1674 spelare i uttagningarna.

– Vi är en grupp på 7 spelare och har en coach ,George “Whitey” White, som lär oss bli bättre spelare. Han har bra kontakter och vet mycket om spelet så det är bra för framtiden. säger Åhl.

– Vi tävlar inte i officiella matcher utan vi övar för att senare fortsätta vidare till andra lag. Man får ändå en bra erfarenhet och vi är alla motiverade att bli bättre och vill vara där. 

Åhl säger också att gruppen är en bra start på en karriär. Efter Prospects-gruppen är målet att gå vidare till ENCE Academy och därifrån till ENCE:s lag.

CS:GO är för tillfället störst inom e-sporten och har för tillfället flest spelare globalt. Spel inom e-sport får inte ha med slumpen att göra. CS:GO Majors är årets största tävling för E-sportare. Åhl säger att man kan se det som ett sorts världsmästerskap i CS:GO. Majors hålls i år i Paris och sponsras årligen av Valve,som tillverkat spelet. 

– Det är varje spelares dröm att vinna Majors och jag har alltid haft en önskan om att vara den första finländaren som vinner majors. ENCE har ofta varit nära vinst men ingen finländare har ännu vunnit. Det är nog min största dröm, säger Åhl.

E-sport som ett yrke

För att göra e-sport till sitt yrke måste man givetvis tjäna pengar på det. Åhl säger att man i princip måste vara med i en organisation för att tjäna pengar. Organisationerna får sponsorer beroende på hur högt de rankas i spelarstatistiken. Från organisationerna får man en månadslön. 

Många bra spelare tjänar också pengar genom att göra Youtube-videor då de spelar och genom att streama på sajter som Twitch. ENCE:s vd Mika Kuusisto har tidigare kommenterat till Ilta-Sanomat att e-sport har potential att bli större än ishockey och fotboll i Finland.

E-sport har länge vuxit stadigt och Åhl tror också det kommer fortsätta. Han hoppas också att e-sport skulle bli mer strukturerat, som till exempel ishockey, där man kan följa med ett lag ända till proffsnivå. I e-sport krävs mer eget initiativ.

– I framtiden skulle jag vilja att proffsen lägger mer uppmärksamhet på yngre och försöka träna unga från en tidig ålder, så som ENCE gör med sin Prospects-grupp.