Knife Girl ser AI som ett kraftfullt verktyg

Artificiell intelligens har öppnat upp ett helt nytt område inom musikproduktion. AI-modeller kan blanda om miljontals låttexter och skapa nya, plocka ut specifika instrument ur existerande låtar och kopiera artisters röster. För många artister är det här möjligheten att skapa nytt, spännande innehåll, men för andra innebär det helt nya risker.

Att jobba som artist och skapa musik är många ungas största dröm. För att förverkliga drömmen har kraven varit en vacker sångröst och att man kan spela något instrument. Många av dagens största stjärnor startade sina karriärer med egna låttexter och akustisk gitarr, men i dag är situationen helt annorlunda. Man har länge kunnat skapa musik med datorprogram, men inte förrän nu har man kunnat kopiera någon annans röst rakt av för sitt eget innehåll eller få färdiga låttexter genererade på några sekunder. 

Lili Aslo, eller Knife Girl, jobbar som artist, låtskrivare och producent. Aslo berättar att hon själv använder AI då hon skapar musik. Hon anser att AI-program är bra verktyg för att skapa mer experimentell musik och för inspiration till låttexter. 

 – Texterna som AI kommer på brukar vara helt oanvändbara, men ibland hittar man någonting väldigt konstigt eller meningsfullt. Då kan jag ta bitar ur det och skriva mina egna låtar omkring det, säger Aslo. 

Med hjälp av AI-verktyg kan man generera hela låttexter på några sekunder, skilja på instrument ur existerande låtar och kopiera kända artisters sångröster. Bild: Zina Degerman

I april 2023 släpptes en AI-genererad låt, Heart on my sleeve, som använde artisterna Drake och The Weeknds sångröster. Låten blev viral och de två superstjärnornas skivbolag, Universal Music Group, fick snabbt låten borttagen från musikplattformarna. Låten har väckt mycket diskussion kring huruvida en röst borde vara skyddad av upphovsrätt, eller om ens röst tillhör immaterialrätten. Aslo tycker att ens röst absolut borde vara skyddad av upphovsrätten. Hon menar att alla borde kunna bestämma över hur den egna rösten används. Aslo hade inte velat låta någon annan använda hennes röst ifall hon inte själv skulle kunna vara med i produktionen och ha kontroll över hur slutresultatet blir. 

 – Jag hade inte velat vara Drake eller The Weeknd i den situationen att en låt ges ut sådär bara, säger Aslo. 

I dagens läge kan en röst i sig inte vara skyddad av upphovsrätten. Aslo förundrar sig ändå över hur skivbolagen genast ville göra sig av med Heart on my sleeve. Hon tror att de också hade kunnat göra vinst på låten ifall de spelat in en musikvideo eller presenterat låten som Drake och The Weeknds egna. Aslo säger ändå att vinstfördelningen för en sång som använder någon annans röst skulle vara komplicerad. Hon tror inte att just låten Heart on my sleeve hade blivit lika stor om den presenterats utan de två stora artisternas namn, men samtidigt hade varken Drake eller The Weeknd någon delaktighet i produktionen. 

 – Det blir väldigt konstigt moraliskt om du gör en låt och använder någon annans röst. I vilket skede måste man betala ersättning till personen? När är det inte längre kreativ sampling utan man har bara använt rösten, spekulerar Aslo. 

Aslo skulle inte låta någon använda hennes röst om hon själv inte var med i produktionen. Bild: Zina Degerman

Trots de komplicerade juridiska aspekterna ser Aslo användningen av artificiell intelligens inom musikbranschen som något positivt. Hon anser att det finns möjligheter att skapa något väldigt intressant, konstigt och vackert med hjälp av AI. Dessutom tror Aslo att det kan uppstå fina communities bland människor som skapar AI-musik med samma sångröst, och att AI kommer användas för att skapa nytt innehåll med döda människors röster.  

Lili Aslo tror att användningen av artificiell intelligens och speciellt andra människors röster kommer att bli allt vanligare i musikbranschen. Frågan är om lagstiftningen kommer kunna hinna ikapp den snabba utvecklingen inom AI. Aslo misstänker att det som hände med Heart on my sleeve kommer att fortsätta hända utan konsekvenser. Hon tror att skivbolagen antingen kommer att skrämmas och jobba mot utvecklingen eller se det som en möjlighet att göra vinst. 

Trots att utvecklingen av AI eskalerat, erkänner chattrobotar och virtuella assistenter sin oförmåga att känna känslor eller ha egna åsikter. Lili Aslo tycker att det här märks då man försöker skapa musik med hjälp av AI. Hon menar att AI endast kan fungera som ett hjälpmedel, inte som en ersättning. 

 – Låttexterna kommer aldrig vara lika fina eller meningsfulla som om en riktig människa hade skrivit dem. AI kan vara ett jättebra verktyg men det kommer alltid att behövas riktiga människor som skapar konsten, säger Aslo.

Bild på Lili Aslo

  • Lili Aslo ”Knife Girl”
  • Ålder: 22 år
  • Aktuell med: Spelar på ett flertal festivaler i sommar, bl.a. Flow och Ruisrock
  • Lili Aslo jobbar som producent, låtskrivare och artist. Aslo har gett ut musik sedan 2013 och debuterade som Knife Girl i juli 2021. Knife Girl har nominerats i både Emmagalan och Indie Awards för sin musik. På Spotify har Knife Girl drygt 25 000 lyssnare i månaden.

Senaste nytt

Tidningen 3/23

Kiasma har två nya queer-temade utställningar Hur cykelvänligt är Helsingfors? Kan man fira vappen utan alkohol? Vägarbeten i Helsingfors – störande eller nödvändiga? Havis Amanda tar en semester Studentteaterns nya produktion Energi – men till vilket pris? Måsar skapar kaos vid torgen ”Tatueringar är mitt sätt att uttrycka mig själv” Rädda maten!