Video: Allt fler småföretag satsar på second hand

    Nytänkande företag som satsar på second hand blir allt vanligare i Helsingfors. Smocka bekantade sig med två av dessa, Secco som säljer second hand på nätet och Recci i Kronohagen som är en traditionell butik.

    Studerande saknade trendigt second hand – grundade nätbutik

    Idén till Secco kom till under en vanlig föreläsning då Anna Lehtola och Ellen Lindblad bollade idéer kring start-up företag. De ville båda handla mer second hand men saknade ett mer trendigt alternativ.

    För några månader sen blev deras idé förverkligad och sen dess har det snurrat på. Förutom kläder säljer Secco även inredningsprylar. Via deras försäljningstjänst kan kunderna överlåta säljandet av sina gamla kläder åt någon annan. Secco märkte att deras koncept var fungerande eftersom kunden inte behöver sälja produkterna själv.

    Det finns en större efterfrågan för att någon annan gör jobbet för dig, säger Lehtola.

    Även personer som inte vanligtvis handlar på loppisar och second hand har hittat till Secco.

    Man märker att speciellt killar och män har varit jätte intresserade av Secco, säger hon.

    Anna Lehtola är en av grundarna till second hand nätbutiken Secco.

     

    Second hand med mål att återvinna allt som går

    Second hand butiken Recci i Kronohagen säljer både kläder och inredning.

    Second hand-butiken Recci öppnade sin första butik i Kronohagen för snart ett och ett halvt år sedan. I höst utökade de med en till butik i Berghäll i höstas.

    Reccis mål är att skapa ett mer hållbart sätt att återvinna kläder så att de inte slängs i sopkorgen i onödan. Till Recci får man föra alla sina textilier, kläder och en del inredningsprylar oavsett vilket skick de är i. Både Recci och Secco tar emot både hela kläder och lumpor. Recci har redan kommit långt med att hitta samarbetspartners för återvinning av lumpor.

    Endast 2 till 3 procent av textilierna som kommer in bränns, resten kommer till användning, säger Kykkänen.

    Recci kan använda ungefär 20 procent av de produkter som de får in till försäljning och resten blir till exempel till textilmassa som används som fyllning i bilsäten. Även på Secco har man planer på att utvidga med återvinningsverksamhet.

    För Recci är målet är att öppna flera butiker under 2017. Förutom fler butiker är planen även att öppna en nätbutik inom snar framtid.

    Text och bild: Sofie Häkkinen