Tom of Finland: En dold kändis

    De finns på brevet till finlandskusinen i San Francisco, som frimärke. På kaffepaket i närmaste K-Citymarketen och de pryder morbrors säng som påslakan och örngott.

    Touko Valio Laaksonen var i flera år totalt anonym i Finland trots att han internationellt var en välkänd konstnär.

    Erotisk konst. Av en samtida med Robert Mapplethorpe och Andy Warhol. Upplyft i alla medier. Mer uppmärksammad än Elvis Presley. Touko Valio Laaksonen, alias Tom of Finland har fler omnämningar på näten än vad Akseli Gallen-Kallela eller Jean Sibelius. Han går ingen förbi.

    Inför Finland hundraårs jubileum kommer filmen Tom of Finland, som handlar om Laaksonens väg till internationell berömmelse och hans utveckling som erotisk konstnär. Den har inspelats i Finland, Sverige, Tyskland och USA. Regissören Dome Karukoski vill med filmen förmedla tolerans. Filmen har premiär 24.2 i Finland och i Sverige 3.3. Filmen har redan blivit belönad med prestigefyllda FIPRESCI-priset utgett av International Federation of Film Critics.

    Det handlar om en av 1900-talets största konstnärer och hans konst. Laaksonens verk finns på Modern Art Museum, MOMA, i New York.

    Som finskt varumärke kom han till kännedom via utsläppandet av ett frimärke 2014. Posten fick rekordstora förhandsbeställningar på Tom of Finland frimärken. Beställningarna kom från 178 länder. Många ville ha frimärket som ett minne. Frimärkena är ett av det mest uppmärksammade märket i hela världen.

    Jukka Kurttila, verkställande direktör för Finlayson, satte, enligt finska Yle, kaffet i vrångstrupen då det ringde från Kalifornien och man föreslog ett samarbete mellan Finlayson och Tom of Finland Foundation. Snabbt förstod han fördelen med att marknadsföra homoerotiska bilderna, kollektionen Dreams do come true kom till, den bestod av lakan, örngott och handdukar. Det är sällan en kollektion har en sådan stor och trendmedveten grupp. Det är ett varumärke som är globalt känd, och köparna kommer från en större konsumentgrupp än vad hela den finländska befolkningen är.

    Den homoerotiska kollektionen är inte bara en kommersiell produkt, utan den ska också förmedla tolerans. Alla har rätt att älskas och älska, förmedlar Finlayson. 2014 kom kollektionen ut på marknaden. Kollektionen lanserades direkt utomland. Dessvärre sålde kollektionen inte så bra. Men det lönade sig för företaget som fick stor uppmärksamhet. Produkterna har sålt bäst via nätet. Mottot, alla har rätt att älskas och älska, har mottagits i stort sätt positivt, färre är de negativa kommentarerna, även om de är härskna.

    Touko Laaksonen

    • Föddes i St Karins 1920 och växte upp i en medelklass familj där båda föräldrarna var lärare
    • Deltog i kriget och blev efteråt antagen till Sibelius-akademin där han spelade piano
    • Arbetade i reklambranschen i 15 år och livnärde sig sedan på sina homoerotiskt tecknade bilder
    • Han levde med sin partner och syster men levde aldrig offentligt ut sin homosexualitet
    • Dog 1991

    Robert Paulig Roastery följde trenden och lanserade våren 2016 Dare to enjoy – Tom of Finland selection. Kaffesorterna går att få i olika förpackningar, bryggmalet och mörkrostat kaffe. Det finns olika motiv på kaffepaketen; byggarbetare, poliser, motorcyklister, sjömän och tomten.

    – Utomlands har kaffet sålt till bland annat Sverige och England och produkterna har beställts via webben, säger Lars Ahlroth, försäljningchef på Robert Paulig Roastery.

    Tom of Finland

    Många har inspirerats av Touko Laaksonens homoerotiska konst. Han hör till våra internationellt mest kända konstnärer, men det var först på 1990-talet som om Tom of Finlands teckningar började nå en större publik också i Finland. 1990 förlänades Laaksonen Finlands serieförenings pris Puupäähattu och samma år ställde Laaksonen ut med några serierutor på serieföreningens utställning på Amos Andersons konstmuseum. Året därpå, höll Galerie Pelin i Helsingfors en försäljningsutställning med hans verk. Tidigare hade det varit för den finska allmänheten endast möjligt att se Tom of Finlands konst i olika pornografiska magasin.

    Tom of Finland började redan i slutet av 1950 att i bli ett varumärke internationellt. Med sina realistiska teckningar av män i läder med stora muskler, bröstvårtor, smal midja och utskjutande bak, gjorde han internationell karriär. Samtidigt förbjöd Finlands lag all homosexuell verksamhet. I flera år var han inom Finland totalt anonym men internationellt en mycket välkänd konstnär.