Välgörenhetsevenemang på nätet #Hopefromhome

Världshälsodagen (World Health Day) ordnades på tisdagen. Då ordnades även en digital multiplatform insamling med namnet #HopefromHome i ära av årsdagen då Världshälsoorganisationen WHO grundades. 

Enligt arrangörerna är insamlingen den första av sitt slag då inget i stil med #HopefromHome har ordnats tidigare. 

Allt streamades live på kampanjens nätsida. Genom välgörenhetskampanjen lyckades man samla in närmare två miljoner dollar (1,705,946 exakt). Kampanjens syfte är att stöda WHO:s världsomfattande arbete gällande Covid-19. 

Kampanjen har fört samman olika aktörer från olika platformer på nätet, från bland annat Instagram, TikTok, Twitch och Youtube. 

Bild: Bildkapning ur livestreamen på https://tiltify.com/united-way/hopefromhome#livestream. Russel Brand och Laura Brand tillverkar hemmalagad tvål.

Deltagarna fick se inspirerande innehåll, som stories och videon om hjältarna vilka arbetar i frontlinjen av coronapandemin.

Många influencers som Markipier, Jacksepiceye, Crankgameplays och Jaiden Animations deltog i insamlingen både genom att själva donera pengar men också genom att ha långa välgörenhetsströmmar på olika plattformer där de uppmanade tittarna att donera pengar till välgörenheten. 

Bildkapning från Youtube av jacksepticeyes kampanjstream för insamlingen.

Många av de som strömmade hade en viss summa som mål och om det donerades tillräckligt med pengar rakade de huvudet. 

Pengarna distribueras jämnt mellan COVID-19 Solidarity Response Fund där United Nations Foundation och Swiss Philantrophy medverkar samt United Way som stöder samhällets utsatta befolkning att kämpa och klara sig under coronapandemin. Tredje parten som medverkat är organisationen Näsdagen, som motkämpar barnfattigdom.  

 Källa: https://tiltify.com/united-way/hopefromhome