Smocka vill producera ”för alla ur ungas perspektiv”. Det här eftersom Smocka är en multimedial journalistisk produktion utarbetad av studerande vid Svenska social-och kommunalhögskolan och Arcada. Smocka tar på så sätt vara på de intressen och kompetenser som redan finns i redaktionen.
– Jag förväntar mig en lyckad men framför allt lärorik produktion. I år satsar vi stort på sociala medier och det kommer vara väldigt spännande att följa med hur vi fungerar som föregångare med satsning på TikTok. Vi har ett enormt talangfullt team och jag ser fram emot att se vad vi åstadkommer under de kommande veckorna, kommenterar chefredaktör Ville Bengs.
Mellan den 12-29 april kommer Smocka publicera nyheter och aktualiteter såsom artiklar, radiotelegram, videor, podcasts och annat innehåll i både tidnings- och webbformat. De sociala medierna Instagram och Facebook kommer också vardagligen hållas uppdaterade. Nytt för i år är att Smocka även kommer finnas på plattformen TikTok.