Kåserier är döda – det är ditt fel

Såsom varenda morgon, med muggen fylld med Rainbows snabbkaffe i ena handen, kommer jag på mig själv, skrollandes genom ett flöde av Instagraminlägg som aldrig tar slut. Det bottenlösa flödet består av såväl mina vänner och bekanta som någon form av influencers – plattformens egna aspirerande kändisar. Oberoende så verkar alla förmedla ett sorts budskap: ärlighet. 

De senaste 255 dygnen har jag ägnat mycket av min fritid åt att se på sitcoms och stand-up samt lyssna på humorpoddar. (Tips! Som ensamboende zoomer i lockdown-tider, är det här bra sätt att ersätta all mänsklig interaktion i din vardag.) Fastän jag länge har uppskattat humor, är det först nu jag verkligen har insett varför den brittiska varianten särskilt fallit mig i smaken – det är det genialt satiriska och sarkastiska greppet som får mig att skratta ihjäl mig. Det är en form av konst i sig, liksom Sibelius kompositioner och det faktum att Niko Saarinen fortfarande är relevant inom finsk underhållning. 

Kaffedoften borrar in sig i min näsa. Plötsligt får jag en uppenbarelse som kan liknas vid den brinnande busken år 1300 f.Kr vid Sinaiberget, då min blick stöter på dagens sjunde inlägg. När till och med den fåordiga finnen Kimi Räikkönen öppnar upp sina personliga svårigheter i livet, är det något som brister i min vänstra pannlob. Jag vaknar upp från den skumtomtedröm som influencers matat åt mig sedan jag var 15 bast, och inser orsaken till varför jag blir utmattad av Instagram. Folk delar helt för mycket information om sig själva. 

Satir och sarkasm är de svåraste formerna av humor att uttrycka i text. Förutsatt att man inte är tondöv, är det lätt att uppfatta tonfall och antydningar av sarkasm i ljud eller video, medan det i text inte riktigt räcker med precisionen av en bulldozer. 

Därför är det visserligen förståeligt att sarkasmen är sällsynt på Instagram – alla heter inte Herman Lindqvist vid födseln – men det betyder inte att varenda bildtext ska handla om DIG och ditt genomskinliga, uppriktiga liv. Till och med de flesta företagen har hoppat på tåget och marknadsför nu sina produkter via influencers och deras personliga upplevelser

Precis det här är orsaken till att till exempel kåserier har försvunnit från medier. Konstformen av att baka skönlitterära frukostsemlor ur en journalistisk deg med verkliga observationer, kryddad med sarkastisk humor, finns inte mer. Istället har de ersatts av vanliga, butiksgjorda rågbröd från när-Alepan, det vill säga tråkiga, vardagliga kolumner utan emotionellt värde. 

Tips åt dig som är på sociala medier: det är fint att kunna vara öppen och dela med sig av sina livshändelser med andra, men nog får vara nog. Om din personlighet är som en vattenkokares, är det kanske bäst att låta bli. Gör världen bättre och pröva istället på komedi, där du kan vända din irriterande ärlighet till klipsk satir. 

– MW

Senaste nytt