Skattkistan vars innehåll är vintage
Vintagemode har blivit en snabbt växande global trend bland unga. Kläderna upplevs som unika, värdefulla och autentiska, vilket gör dem speciella. Som alla modetrender förväntas också vintagemodet utvecklas med tiden, samtidigt som marknaden för vintagekläder fortsätter att växa.
Det som gör vintagekläder trendiga är deras unika stil och autenticitet. Att hitta kläder som inte är massproducerade garanterar en stil som är olik från andra. Även stora varumärken som Gucci har börjat skapa 90- och 00-tals modekollektioner som människor tar inspiration från.
Studerande Mai Endo på Tallinn Universitet har en passion för konst och design, vilket har lett till ett stort intresse för vintagekläder. Enligt henne är vintagemode både hållbart och värdefullt och hon uppskattar att kläderna är unika.
– Själv gillar jag vintage eftersom jag kan skapa unika stilar, vilket ser mer autentiskt ut då det inte är massproducerat. När du har på dig vintagekläder ser du inte ut som alla andra och har möjligheten att sticka ut på ett positivt sätt. Dessutom är jag intresserad av design vilket inspirerar mig att köpa vintage, säger Endo.
Enligt en artikel i tidningen La Vintage ger vintagemode möjligheten att visa upp själen och historien från en viss tidsperiod. Detta skapar minnen och berättelser från en specifik tid, också för dem som inte har levt då. Det här kan också vara orsaken till att unga ser på vintagekläder på ett annat sätt än äldre.
– Jag skulle kanske säga att den äldre generationen tolkar vintage på ett annat sätt. Redan när jag var 15 år gammal och frågade mina föräldrar om jag kunde låna deras kläder från 80- eller 90-talet, undrade de alltid ”varför?”. För dem är deras gamla kläder kanske kopplat till specifika minnen och inte något som är en trend, säger Endo.
Marknadsökning och framtid
Mark Ellis, chef på Beyond Retro, ansvarar för den internationella vintage-företagets finanser och expansion i de nordiska länderna. Enligt Ellis ökar deras försäljning med ungefär 10 procent varje vecka i existerande butiker. För tillfället har Beyond Retro butiker i Storbritannien, Sverige och Finland, och tack vare den ökade efterfrågan planerar de att expandera till Danmark.
– Snabbmode är inte hållbart medan morgondagens vintage är här och nu. Kläderna är begagnade men har bättre kvalitet än många kläder i snabbmode och kan därför återanvändas flera år. Dessutom är det möjligt att skapa stilar som är exklusiva, och det är det som gör vintage så populärt, säger Ellis.
Marknaden för vintagemode förväntas växa också i framtiden, från 96 miljarder dollar (2021) till 218 miljarder dollar (2026), visar forskning från Statista. En starkare ställning på modemarknaden kommer att synas som nya trender, tror Mai Endo.
– Det är svårt att säga hur trenden i vintagemode kommer att se ut i framtiden. Det kan hända att det blir en ny cykel med 70-, 80- och 90-talets trender men kanske på ett mer avancerat sätt. Eller sen kan det bli en kombination av vintage och framtid. I princip kan det även komma inspiration till exempel från 1910-talet, vem vet. Det blir intressant att se vad som kommer att hända, säger Endo.
Global trend
Enligt studien ”Vintage Fashion: A Cross-Cultural Perspective” kan definitionen av begreppet vintage vara globalt väldigt liknande mellan olika länder, men uppfattningen, vad vintage handlar om, kan vara starkt kulturellt bunden. Till exempel i Kina och Frankrike kopplas vintage med tradition och arv, medan det i Storbritannien är mer sannolikt att koppla det med film och tv-kultur.
Mai Endo har också erfarenhet av de här olika kulturella skillnaderna.
– Till exempel i Japan kallar man vintagekläder från Europa ”Euro second hand” och kläder från USA ”American vintage”, förklarar Endo.