Idag är det emellertid just Supercell och Rovio som mest är på tapeten. De har kommit med innovativa spel och klarat sig bra på marknaden. Andra mindre spelföretag med mycket potential är bland annat Frozenbyte som utvecklat spelserien Trine – ett plattformsspel som utspelar sig i en fantasivärld.
Neogames Finland är en ideell spelförening uppbyggd av spelutvecklare. Föreningens mål är att stöda den finska spelindustrins tillväxt och utveckling. KooPee Hiltunen, vd för Neogames ser på spelmarknaden från en mångkulturell synvinkel.
– Spelmarknaden är global och även inhemska spel görs på engelska. De senaste åren har ändå större inhemska spelnyheter fått rätt mycket publicitet.
I dagens läge klarar sig Finland rätt bra på marknaden. Och det är inte bara konventionella dataspel och konsolspel som säljer. Telefonapplikationerna ökar ständigt i popularitet och hela spelbranschen är i dag en miljonrörelse vars intäkter år 2015 stod för 0,5 procent av hela Finlands BNP.
Det första finska spelet som slog igenom stort och internationellt var skjutspelet Sanxion.
Året var 1986 och spelmarknaden har sen dess utvidgats och utvecklats åt många nya håll. Neogames grundades 2003 och vi behöver inte blicka längre bakåt i tiden än så för att se en helt annan spelvärld.
– Då vi började vår verksamhet fanns inga smarttelefoner eller telefonappar. Spelmarknaden såg helt annorlunda ut än i dagens läge, konstaterar Hiltunen.
Fem gånger fler jobbar i spelbranschen gentemot 2003
Branschen växer år efter år och kurvan ser inte ut att börja sjunka.
– År 2003 jobbade kring 600 personer inom spelbranschen i Finland. I dagens läge är motsvarande siffra nästan 3000, säger Hiltunen.
Om vi ändå ser tillbaka ända till den finska spelindustrins startgropar i början på 80-talet ser vi ett tydligt startskott. Commodore 64:an, den första datorn det gick att utveckla mer komplicerade spel till, kom ut på marknaden.
Till den skapades Finlands stora spelhit Sanxion. Sanxion är ett tvådimensionellt spel som går ut på att skjuta ner fienden innan ens eget flygplan skjuts ner. Det nya med spelet var en tudelad skärm.
Till en början skedde spelutveckling till stor del av ensamma aktörer. Men då spelevenemang ökade i popularitet träffade intresserade varandra och började utveckla spel tillsammans.
– Det var först på 90-talet spelutvecklingen blev kommersiell, före det utvecklades spel bara för skojs skull, berättar Hiltunen.
En av dem som njutit av spel sedan början av 90-talet är Jan Rönnskog. Han berättar att han växte upp med inhemska 90-talsspel som Liero och Triplane Turmoil, som under årens lopp blivit riktiga klassiker. Liero är ett spel som spelas i par från samma dator och går i all sin enkelhet ut på att skjuta motspelaren först. Triplane Turmoil utspelar sig under första världskriget. Här styr man ett flygplan och bombar fiendebaser samt skjuter ner flygplan.
– Nyare inhemska spel jag spelat är bland annat Max Payne, ett spel där man är en före detta polisofficer som jagar sin frus mördare, berättar Rönnskog.
Framtiden är inte förutbestämd
Finland har alltså länge klarat sig bra på spelmarknaden och det går bara bättre hela tiden. Spelbranschens framtid är ändå svår att förutspå i och med att den utvecklas med en så otrolig fart. Spelfirman Rovio meddelade nyligen att de säger upp tio procent av sin personal i samarbetsförhandlingar. För att klara sig på marknaden krävs ideligen nya idéer. Hiltunen är noggrann med att påpeka att framtiden inte är förutbestämd.
– Framtiden finns inte, framtiden skapas.
Rönnskog förutspår i sin tur något helt nytt till Finlands nästa succé.
– Det är jättesvårt att veta men det kan vara vad som helst, ett mobilspel, ett förstapersonsskjutspel eller varför inte något helt nytt. Se hur det gick för Minecraft.
Minecraft kom år 2011 ut med ett helt nytt koncept; spelaren får bygga föremål i ett 3D-landskap. Spelet blev en jättesuccé och älskas än idag.
Så länge Finland håller sig som en stark röst på den globala marknaden tror både Rönnskog och Hiltunen ändå att den finska spelindustrin kommer att klara sig bra.
– Vi som arbetar inom spelbranschen är realister, inte drömmare. För att vi ska klara oss i framtiden krävs kunskap, säger Hiltunen.
Rönnskog är inne på samma linje.
– Vi är välutbildade i Finland och det kan man dra nytta av i spelutvecklingen. Jag tror vi kommer att se fler inhemska spelsuccéer i framtiden.