Idén kom i liv 2013 när Mazdak Nassir bollade tanken till Kalle Vähä-Jaakkola medan de befann sig på sminkavdelningen i ett köpcenter. Det slutade med att de tillsammans grundade Cohu Experience.

En gräsrotsfinansieringskampanj överträffade alla förväntningar. 3,2 miljoner euro samlades in av över 500 privata investerare. Över 90 procent av dem finns i Finland. Nu ska företagets Space Nation Astronaut Training Program (SNAP) dra igång.

– Det som skiljer oss ur mängden är vårt nära samarbete med NASA, säger Vähä-Jaakkola. Ute i världen representerar Finland högutbildad expertis och det har öppnat dörrar.

Det handlar om en app som kommer att vara gratis att ladda ner. Genom denna app ska man kunna utföra fysisk, mental och social träning. Poängen man samlar via appen räknas till godo i en global tävling där de hundra bästa kommer in på ett fysiskt ”boot camp”-träningsläger som övervakas av tränare från NASA.  De tolv bästa kandidaterna går vidare till en filmatiserad final. Vinnaren ska få åka upp i rymden.

– Vi vill att vår app ska skapa ett positivt beroende. Även om man inte klarar sig till final så har man utvecklat sig både fysiskt och mentalt bara genom att delta, säger Vähä-Jaakkola.

”Det som skiljer oss ur mängden är vårt nära samarbete med Nasa.”

Mikko Suominen, vetenskapsjournalist som också är aktiv i Astronomiska föreningen Ursa rf ställer sig skeptisk till astronauter genom en telefon-app.

– Det är frågan om rymdturism, säger Suominen. Man kan nog inte jämföra vinnaren av den här tävlingen med till exempel de proffs som jobbar på den internationella rymdstationen.

Vinnaren av SNAP ska åka till den internationella rymdstationen ISS. Enligt Suominen kostar en sådan resa cirka 50 miljoner euro.

– För att projektet ska lyckas och vinnaren får sin rymdresa ska appen slå igenom rejält. Jag uppskattar att det krävs minst 100 miljoner euro i intäkter för att täcka alla kostnader, säger Suominen.

Kimmo Lönnmark, Karri Salmi, Kalle Vähä-Jaakkola och Peter Vesterbacka är personerna bakom Cohu experience. Bild: Jon Nyqvist

Vähä-Jaakkola resonerar annorlunda.

– Jag skulle inte kalla personen som vinner tävlingen ”en turist”. Vi har tränare med bakgrund i NASA som utbildar finalisterna. Begreppet astronaut tolkas som en person som varit i rymden. Ett kriterium som vinnaren av SNAP kommer att fylla.

Enligt Vähä-Jaakkola kommer den egentliga prislappen att vara mycket lägre än 50 miljoner.

– Det blir avsevärt billigare, men på grund av sekretessavtal kan jag inte säga exakt hur mycket billigare.

Pengarna ska i första hand samlas in med hjälp av den så kallade freemium-modellen som är speciellt vanlig i mobilspelskretsar. Det går ut på att ge ut en bastjänst gratis och sedan erbjuda tilläggsfunktioner mot betalning. Vähä-Jaakkola nämner också sponsorer som en källa av inkomster. Han hoppas på att deras varumärken kommer att vara attraktiva.

Rymdindustrin väcker mycket intresse bland investerare runt hela världen. Till exempel Mark Zuckerberg (Facebook) och Jeff Bezos (Amazon.com) har investerat i rymdindustri. Men även om det finns en hel del entusiasm så är rymdindustrin ökänd för att tidtabeller inte håller.

Axiom Space är det Amerikanska företaget som står bakom den egentliga logistiken som krävs för att skicka vinnaren av SNAP till den internationella rymdstationen. Företaget har som mål att vara först med att skicka upp en kommersiell rymdstation. Enligt Suominen är det är ett ambitiöst mål för ett ungt företag som inte ännu har egen egentlig rymdverksamhet.

– Det är ett verksamhetsområde som rör sig relativt långsamt, säger Suominen. Man halkar lätt bakom utsatta målsättningar.

– Vi valde Axiom för att de är bäst på sitt område, svarar Vähä-Jaakkola. Samarbetet underlättades också av vi hade tidigare kontakter till företaget.

Vähä-Jaakkola berättar att Space Nation-appen kommer ut på hösten 2017. I början av 2018 ska inspelningarna av finalen inledas, och vinnaren ska skjutas upp i rymden senast 2019.