”Man kan få fram sitt budskap på mer än ett sätt” – flera medieformer har gynnats av pandemin

Under coronapandemin har många plötsligt varit tvungna att hitta nya sätt att fylla dagarna med då de gamla hobbyverksamheterna lagts på is. För många har detta lett till ökad mediekonsumtion.

Strömningstjänsten Twitch har i genomsnitt samlat en miljon fler tittare under pandemin än före. Också användartiden har ökat drastiskt. Innan pandemin tittade tjänstens användare på cirka en miljard timmar video per månad. I dag ligger samma siffra på 1,9 miljarder. Som högst nådde användningstiden 2,3 miljarder timmar i maj 2021, mer än dubbelt så mycket som före pandemin.

Poddar, som redan länge vuxit i popularitet, har också lyckats bli en del av många människors pandemivardag. Enligt Reuters Digital News Report låg lyssnandet på samma nivå år 2021 som före pandemin. Tillväxten har saktat av från tidigare år, men poddar har klarat sig väl då man beaktar att många tidigare lyssnade på poddar främst då de pendlade.

– Poddtåget har ju hållit på ganska länge, man undrar redan vad nästa grej är, säger Christian ”Kike” Bertell, som arbetat som radio- och poddvärd länge.

Bertell är värd för Yle Vegas veckoslutssändningar och gör föreningen Hem och skolas podd. Innan det gjorde han den självständiga podden Den röda tråden med regissören Mirka Kettunen.

En bild på Christian Bertell i en studio. En microfon syns i förgrunden.
Christian ”Kike” Bertell är erfaren radio- och poddvärd. Bild: Vertti Luoma

Bertell började lyssna på poddar på väg till och från jobbet kring 2012, då de började bli lättillgängliga via mobiltelefonen. Han anser att den nuvarande populariteten beror på tillgängligheten och det breda poddutbudet.

– Det har blivit mycket mer individuellt. Eftersom de (poddarna) finns på begäran kan man hitta poddar om precis sina egna nischade intressen, säger Bertell.

För sin podd Den Röda tråden valde Bertell att inte satsa på sociala medier. Han anser att en god närvaro på sociala medier är viktig ifall man vill få spridning, men var nöjd med att låta podden vara mer dold.

– Det är ett val man måste göra. Vi hade säkert hittat på ett finurligt sätt att göra reklam med kortfilmer om vi varit tidigt ute på Tiktok, men det skulle ha krävt en plan, säger Bertell.

Applikationen Tiktok har vuxit enormt under pandemin. Enligt Reuters rapport använde cirka 30 procent av under 25-åringar globalt Tiktok år 2021. Sedan dess har andra sociala medier lanserat egna kortvideofunktioner för att tävla med tjänsten. Instagram gav ut sin Reels funktion i augusti 2020 och Youtube Shorts kom ut i maj 2021.

”Jag har märkt att jag fastnar jättelätt i kortvideoformatet.”

– I början av coronapandemin började alla göra Tiktoks och då gick jag också med i den vågen, säger Ulrika Olsio. Olsio lägger ut videor på Tiktok för en publik på nästan 35 000 följare under användarnamnet Marianullis.

Olsio fick upp intresset för sociala medier då hon började syssla med Youtube som 16-åring. Tiktok verkade först som något bara yngre sysslade med, men snart märkte hon att man kunde göra riktigt intressant innehåll i kortvideoformat också.

– När man gör en Youtube-video måste man ha kamera och editeringsprogram. Med Tiktok gick det snabbt att ta telefonen och göra en video, säger Olsio.

För Olsio är Tiktok inte ett svårt medium. Hon gör innehåll som kan filmas snabbt med en telefon och anser att det viktigaste för att lyckas på tjänsten är att ha en intressant idé. Hon tror att kortvideoformatets popularitet beror på hur effektivt videorna får fram sina budskap och hur lätt det är att börja producera själv.

En bild på Ulrika Olsio. hon står bredvid en gul stuga med en vit hundvalp i famnen.
Ulrika Olsio kallar sig tiktoks ”parterapeut”. Bild: Vertti Luoma

– Människor vill hela tiden ha kortare, snabbare och mer. Det är också jättebra för marknadsföring. Man måste inte göra en lång kampanj, det är korta videor som man får informationen från snabbt, säger Olsio.

Olsio skriver som bäst en kandidatavhandling om Tiktokberoende vid Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet. I hennes forskning har det visat sig att 60 procent av deltagarna är milt beroende av tjänsten.

– Jag har inte själv Tiktok, för jag anar att det är en tidstjuv. Jag har märkt att jag fastnar jättelätt i kortvideoformatet, säger Bertell.

Både Bertell och Olsio ser framväxten av kortare och längre material som ett sätt att tillfredsställa olika behov.

– Jag tycker det är jättebra att de båda haft en boom. Då kan man få fram sitt budskap på mer än ett sätt, säger Olsio.

Källor: Twitchtracker, Reuters 

Senaste nytt

Fanat-ish – podden om fankultur

Tidningen Smocka 3/2022