test

Smutsiga pengar skymmer regnbågen – vissa företag donerar till anti-hbtqi-politiker

Många företag använder regnbågsflaggan i sin marknadsföring och i kampanjer. Vissa av dem stöder aktivt hbtqi-rättigheter, medan andra håller på med pinkwashing. Sedan finns det de företag som donerar till anti-hbtqi-politiker och -organisationer, men vilka är de?

Har du hört termen pinkwashing? Pinkwashing är då företag och andra gör vinst på regnbågsflaggan utan att stödja hbtqi-personer och utan att aktivt försvara deras rättigheter. Om några månader är det Pride. Flera företag dekorerar sina logon och nätsidor med regnbågsflaggor under Pride och vissa har året runt hbtqi-kampanjer. Men vilka företag jobbar verkligen för att försvara hbtqi-personers rättigheter och vilka gör rent av motsatsen? Smocka undersöker. 

Nyligen delade skådespelaren, komikern och Tiktok-stjärnan Dylan Mulvaney på sociala medier att hon fått en ölburk med sitt ansikte på från ölmärket Bud Light för att fira sin ettårsdag av att offentligt identifiera sig som en transperson. Det här väckte stora reaktioner bland konsumenterna. Ett flertal protesterade genom att förstöra stora mängder Bud Light-öl i videor på sociala medier. En del konstaterade att de kommer att bojkotta Bud Light i framtiden. Bud Light är däremot inte den enda som samarbetat med hbtqi-personer eller använt regnbågsflaggan i sina kampanjer. Massvis med företag gör så, speciellt kring Pride. Däremot finns det flera företag som säger sig stödja hbtqi-personer och som tar med regnbågsflaggan i sin marknadsföring, men samtidigt donerar pengar till anti-hbtqi-lagstiftare och politiker. 

I USA är polariseringen mellan demokraterna och republikanerna stor. På senare tid har stora organiserade krafter i USA jobbat för anti-hbtq-lagstiftning som diskriminerar mot hbtqi-personer, med ett särskilt fokus på transpersoner. På en kort tid har många sådana lagar gått igenom i USA. Det är inte bara frågan om personer och grupper som röstar emot lagar som skulle skydda hbtqi-personer, utan också om helt nya anti-hbtqi- lagar som går igenom på grund av detta anti-hbtqi-arbete. 

Företag påverkar politiskt

Många stora företag i USA donerar pengar till politiker. Vissa till demokratiska politiker, vissa till republikanska och vissa till båda två. Dessutom doneras pengar till enskilda presidentkampanjer. De här politikerna jobbar i sin tur för eller emot lagstiftning som skyddar hbtqi-personer i USA. Ett konkret lagexempel är jämställdhetslagen i USA (Equality Act). Lagen skulle bygga vidare på medborgarrättslagen (Civil Rights Act) från 1964, som förbjuder diskriminering på basis av kön, sexuell läggning och könsidentitet i bland annat anställning, utbildning och boende. Denna lag skyddar hbtqi-personer från diskriminering genom att tillämpa existerande anti-diskrimineringslagar från delstatlig nivå till nationell. 

En stor majoritet av republikanerna i Förenta staternas representationshus röstade mot jämställdhetslagen 2021. En del stora företag donerade pengar till de politiker som jobbade mot denna lagändring. Till exempel donerade Amazon strax över 400 000 euro till politiker som röstade mot lagen, (enligt data från The Center for Responsive Politics for the 2020 election cycle.)

Dom här företagen donerar pengar till anti-hbtqi-politiker

AT&T är ett mångnationellt holdingbolag och USA:s största teleoperatör. År 2022 kommenterade AT&T att de stöder hbtqi-unga. Samtidigt skrev de under ett kontrakt från Human Rights Council, (HRC) mot anti-hbtqi-lagstiftning. Trots det stödde de, enligt The Guardian, samtidigt sponsorer för anti-trans-lagstigning i ett antal olika delstater som Texas (cirka 20 000 euro), Florida (cirka 15 000 euro), Arkansas (cirka 12 000 euro).

I september 2022 lanserade organisationen AFEA databasen Real Allies Database som följer företag och hur mycket de donerar till politiker som stöder lagstiftning som blockerar hbtqi-rättigheter. De använder data från 2016 till nutid och har identifierat mer än 130 000 företag som donerar till mer än 1 000 sådana lagstiftare. Exempel på sådana företag är till exempel Walt Disney som donerat cirka 29 000 euro, Coca-Cola som donerat cirka 85 000 euro, läkemedelsföretaget Pfizer över cirka 330 000 euro och Walmart som donerat cirka 

450 000 euro. Andra företag på databasen är globalt välkända företag som Target, Facebook, AirBnb, Paypal, Ebay, McDonald’s och Home Depot.

Infografik: Kalle Grönroos

Dom här företagen stöder hbtqi-rättigheter

Vissa företag sätter tid, energi och pengar på att stöda hbtqi-personers rättigheter.

Abercrombie & Fitch

Abercrombie & Fitch har sedan 2010 donerat mer än 2 500 000 euro till The Trevor Project, en amerikansk icke-vinstdrivande organisation som fokuserar på prevention av självmord för hbtqi-unga. År 2019 utvidgade de sitt samarbete med organisationen till ett samarbete som är igång året runt. 

Levi’s

Levi’s har länge öppet stött och försvarat hbtqi-grupper och personer. År 1992 var det första  stora företaget som gav förmåner till sina hbtqi-anställdas sambon. På senare år har det flera gånger tagit ställning då delstater eller olika organ hotat hbtqi-personers rättigheter. Dessutom har Levi’s varit med i kampanjer som jobbat för lagstiftning som finns till för att minska diskriminering av hbtqi-personer. 

Apple

Hälften av Apples arbetskraft i USA består av arbetare från underrepresenterade gemenskaper, enligt uppgifter från Apple. Företaget har också bland annat gjort lobbying mot diskriminering av hbtqi-personer i flera delstater i USA.

Absolut Vodka

Vodka-märket Absolut Vodka har i över 40 år stött hbtqi-personer. Absolut har bland annat gjort samarbete med hbtqi-barer, -klubber och -evenemang runt världen. Utöver detta har Absolut Vodka gjort flera hbtqi-kampanjer.

Oreo

Oreo gör samarbete med PFLAG National, en av USA:s största organisationer som stöder och försvarar hbtqi-personer och deras familjer. Oreo stöder hbtqi-samfundet genom att dela med sig av deras berättelser och genom att vara med i olika hbtqi-program. De gjorde också nyligen en kortfilm i regi av Alice Wu, som handlar om en en familjs berättelse där den ena familjemedlemmen är en hbtqi-man. 

Nike 

Nike har ofta stött hbtqi-samfundet. De har till exempel gjort kampanjer och reklamer med hbtqi-personer, bland annat nyligen med Dylan Mulvaney, som nämndes i början av artikeln. År 2022 var det tionde året Nike gjorde en Be True kollektion för hbtqi-samfund, som bland annat designades av Nike designers som identifierar sig som hbtqi-personer. Sedan 2017 har Nike donerat nästan två miljoner till hbtqi-ändamål. 

Converse, Nikes dotterbolag har också donerat över 900 000 euro. År 2022 gav Nike cirka 600 000 euro i bidrag till välgörenheter som behandlar hbtqi-frågor. Nike stöder också en hbtqi-hälsoklinik och en organisation som hjälper hemlösa hbqti-unga. 

Senaste nytt