AI-genererad musik – ett hot eller en resurs?

Artificiell intelligens håller ständigt på att förändra hela världen. Nu har den gått över till musiken, och användningen av AI delar åsikter.

Robot med hörlurar på sig.
AI-genererad bild.

”Suno håller på att bygga en framtid där alla kan göra bra musik. Oberoende av din musikaliska nivå så hjälper vi dig att uppnå din dröm att göra just den låten som du vill göra. Inga instrument krävs, endast fantasi. Rakt från ditt sinne till musik.”

De här orden finns på Sunos hemsida. Suno är en nätsida som använder artificiell intelligens för att skriva, spela in och producera låtar. Den kan göra det endast baserat på en genre och ett ämne som skrivs in av användaren. 

Artificiell intelligens har hört till vardagen redan i flera år och till exempel AI-sidan Chat GPT har över 100 miljoner aktiva användare. I musikvärlden är fenomenet betydligt nyare. Inom mixning och producentskap används det för att automatisera flera av funktionerna som man förr i tiden måste göra manuellt. Suno och andra liknande sidor tar saker till en helt ny nivå, men de här sidorna är väldigt unga. Suno lanserades ursprungligen i december och den aktuella versionen är från 21 mars.

Artificiell intelligens kommer aldrig att ersätta musik som människor gör.

Johan

Johan studerar i Sverige för att bli producent och han är i allmänhet positivt inställd till automatisering i form av AI. Johan heter egentligen något annat. Vi skyddar hans identitet på grund av att han tror att hans åsikter och erfarenheter kan påverka möjligheterna att få jobb i framtiden inom branschen.

—Jag har experimenterat med olika aspekter av AI. AI finns tills vidare som ett hjälpmedel som underlättar flera saker i processen att göra en låt, säger han.

Han ser positivt på användning av AI inom musikproduktion, men är medveten om att alla inte ser lika positivt på ämnet. Johan tror på en framtid där både AI-genererad musik och fullständigt mänsklig musik uppskattas. 

—Artificiell intelligens kommer aldrig att ersätta musik som människor gör, men jag tror att de kan existera sida vid sida och komplementera varandra, säger Johan.

Hot för musikbranschen

Den stora frågan som musikindustrin har ställts inför är vad som händer när maskiner blir för bra på att göra musik. Musik är slutligen ändå bara matematik och frekvenser. Om AI klarar av att hitta de rätta frekvenserna så kan den se till att allting alltid är rent och låter perfekt. Kommer all konst att ersättas när AI kan vara så mycket noggrannare och bättre än människor? Johan vill se musik och konst som en helhetsprocess.

—Musik och konst som helhet är enligt mig ändå mycket mer än bara den slutliga produkten. Det handlar också om processen och talangen som har gått till att göra själva verket. Det går inte att replikera av AI.

Fastän AI inte har funnits länge i musikvärlden så omfattar det redan åtta procent av den totala globala marknadsvolymen av generativ AI. Den globala marknadsvolymen av generativ AI år 2023 var 3,7 miljarder amerikanska dollar och av det var 300 miljoner från musik. Marknadsvolymen för generativ AI i musik förväntas också stiga med 60 procent årligen från 300 miljoner förra året till över tre miljarder amerikanska dollar år 2028.

Grafik: Viktor Marjanen

Trenden förklaras av den ständiga utvecklingen i ämnet och att det genom AI blir tillgängligt för precis alla att göra musik. Alla ser ändå kanske inte denna tillgänglighet med glädje. 

—Jag anser ärligt talat att det är respektlöst. Musik är en komplicerad konstform med en unik mångfaldighet som kräver talang och väldigt mycket träning.

AI mot liveartister

Axel Winberg, som går med artistnamnet Axel Karl, studerar musikproduktion vid yrkesakademin i Jakobstad. Han spelar mycket livemusik och tror att den sidan av musikindustrin är bra skyddad mot AI.

—Jag tror att jag alltid kommer att ha jobb så länge som AI inte kan uppträda live, för det finns ju garanterat sådana som också vill se på uppträdanden, säger Winberg.

Winberg tror också att uppskattningen för musik som är producerad av människor inte kommer att dö ut.

—Flera människor uppskattar någonting som är producerat för hand mer än något industriellt som är gjort i stora mängder med maskin, och jag tror att samma gäller för musik.

Precis som flera andra musiker så publicerar Winberg sin egen musik på olika plattformar. Hans nästa låt ”Sunshine” släpps den 17 maj.  Fastän han inte tror att livemusiken ännu är hotad så förstår han hotet mot musik på nätet och skulle föredra att den musiken hålls AI-fri tills vidare.

—Det skulle vara bra om AI-sidorna skulle ha ett program som klarar av att hitta ifall deras låtar har laddats upp på Spotify, så kan vi undvika stora problem med plagiat.

Transparens är alltså efterfrågat. Det skulle vara bra att veta ifall saker är producerade av AI eller inte. Winberg önskar också att sidorna skulle ha möjligt att hålla koll på hur deras musik används.