– Det är verkligen spännande att se utställningen vi satt ihop med så mycket kärlek och så mycket engagemang i en helt annan miljö, säger Christi Klinkert, kurator för Caesar van Everdingens konstutställning.
Han arbetade speciellt mycket med porträtt och målade mytiska och historiska händelser. Van Everdingen representerade den holländska klassicismen. Utställningen är ihopsamlad i samarbete med Stedelijk Museum i Holland. Klinkert påpekar att det är som en helt annan värld att se tavlorna utställda i Helsingfors.
– Utställningen vaknar till liv på ett helt annat sätt här än i Stedelijk Museum, säger Klinkert.
Det är intressant hur elementen ändras så mycket beroende på i vilken miljö de är upphängda. Klinkert påpekar att Stedelijks utrymme är en stor galleria där man kan hänga upp verken högt upp längs väggarna, medan Sinebrychoff Museum är ett hem, en herrgård där rummen är betydligt mycket mindre. Särskilt porträtten, som omfattar halva samlingen, får nytt liv i Helsingfors. Porträtten är gjorda för privatpersoner och är fullskaliga. De är menade att hänga på väggar i hemmen, lika som de hänger i muséet här.
Ett proffs med penseln
När man går omkring i muséet där de ljusa tavlorna fyller de mörka rummen lyfts van Everdingens kärlek för skuggor och detaljer upp. Han använde sig av en stil där han målade lager på lager vilket resulterat i att tavlorna är platta som speglar. Går man tillräckligt nära målningen ser man de fenomenala detaljerna – allt från blodådror till enskilda hårstrån. Van Everdingen använde en behärskad och tydlig stil som låter ögonen vila över verken, beskåda dem från kant till kant. Han använde sig mycket av reflekterande ljus för att göra målningen tredimensionell och väcka liv i sina verk.
Skönheten ligger i detaljerna
Klinkert har studerat van Everdingens verk i flera år och förälskat sig i hur han målade så realistiska bilder.
– Skönheten ligger i detaljerna. Man ser att han lagt ner mycket tid och ansträngning i varje målning.
En mästare som blev i skymundan
Som de flesta av 1600-talets konstnärer blev även van Everdingen i skuggan av Rembrandt. Museichef Kirsi Eskelinen poängterar att Rembrandt representerar en mer mörk och dramatisk stil, medan van Everdingen använde sig av en ljus och klar färgpalett.
– 1600-talet var guldåldern för den holländska målarkonsten. Vad tänker man på intuitivt? Jag skulle våga påstå att namnet Rembrandt kommer först. Jag vågar också påstå att de flesta finländarna inte hört namnet Caesar van Everdingen före denna utställning.
Van Everdingen var väldigt uppskattad under sin tid. Dock blev Rembrandt ett så monumentalt och världskänt namn att de flesta andra, även de väldigt begåvade, förblev i hans skugga.
Klinkert menar att van Everdingen inte heller är ett känt namn i sitt hemland.
– Van Everdingen var som sagt väldigt uppskattad under sin tid och fick provisioner från stora namn. Han var hyllad men inte känd. Namnet får fortfarande inga klockor att ringa hos de flesta.
Det är första gången i Finland som man har en privatutställning för en 1600-tals holländsk mästare.