Vår kalsongfylla är världskändis

    Fascinerande med ett ord som knyter samman att sitta hemma ensam i sina underkläder och att dricka alkohol, tycker utländska medier. Begreppet "kalsarikännit" - kalsongfylla - har blivt otroligt uppmärksammat internationellt.

    Bild: Finland emojis

    Något vi finländare är duktiga på att uppmärksamma är då Finland nämns. Det märks då man ser på hur de finländska medierna reagerade på att Sara Forsbergs språkvideo blev en så stor succé, eller hur medierna ständigt följde Saara Aaltos framgång i den Brittiska programmet X-Factor. Att dessa nyheter får en så stor spridning måste bero på att det verkligen är det som finländare klickar in sig på och tycker är intressant.

    Det som finländarna nu stolt berättar om är begreppet kalsarikännit efter att det nämnts i utländska medier. Det anses genialt att finnarna har ett begrepp som beskriver att sitta hemma och dricka ensam i sina underkläder. Bland annat de brittiska tidningarna The Independent och Elle UK, den amerikanska Chicago Tribune, den tyska Schlecky Silberstein har skrivit om ämnet. Också på internetforumet reddit har begreppet väckt diskussion.

    Vi brukar inte överdriva, men det här är det bästa ordet vi någonsin kommer höra

     – Elle UK (egen översättning).

    Dessutom görs Youtubevideon där personer talar om finska ord, där kalsarikännit nämns i nästan varje video och på Twitter och Facebook dyker kommentarer och bilder om ordet upp. De två kalsarikänni-emojina har också fått mycket uppmärksamhet.

    ”Hygge is so 2016. Meet kalsarikannit, the word for drinking at home without pants on” – Chicago Tribune skriver att ordet hygge är så 2016, möt kalsarikännit, ordet som beskriver att dricka hemma utan byxor på.

    Före kalsarikännit har andra nordiska begrepp varit på tapeten. Det danska ordet hygge som beskriver att ha det mysigt  och svenska ordet lagom som beskriver inte för mycket men inte för lite. Nu är det Finlands stora stolthet, att sitta hemma ensam och dricka alkohol.

    ”Suomi mainittu! Suomi taas mainittu!”

    Finska medier uttrycker redan i sina rubriker att Finland har nämnts utomlands, vilket lockar finländare till att klicka fram artikeln. I sina artiklar som behandlar begreppets spridning har Iltalehti, Helsingin Sanomat och Me Naiset tidningarna alla Suomi mainittu! – ”Finland nämnts”, först i sina rubriker. Detta ser man genast i artiklar om kalsarikännit av Me Naiset, Helsingin Sanomat och Iltalehti.

    Hysterin har nu också lett till vidare påhitt utgående från begreppet. Ett evenemang på Facebook som heter ”Kalsarikännit” äger rum den 3 mars med platsprecisionen ”överallt”.