Jennifer Käld är som vilken som helst 17-årig tjej från Kronoby i Österbotten. Hon går andra året i gymnasiet och spenderar sin fritid med sina kompisar. Dessutom lägger hon en hel del av sin lediga tid på att hänga på sociala medier. Det som får henne att stå ut i mängden är det hon gör på sina sociala medier. För förutom att hon scrollar på Instagram och kollar videon på Youtube så underhåller hon 4,3 miljoner fans på appen TikTok.
När vi talar med Käld är hon mitt uppe i en provperiod i gymnasiet, och under sådana perioder säger hon att det kan bli tajt att leverera innehåll till sina följare.
– Helt vanliga dagar går det lätt att få ut mitt innehåll, men just till exempel då jag har prov eller är på resa måste jag ha färdigt material att ladda upp. Då kan det ibland kännas stressigt, förklarar Käld.
– Men jag gör ju det här för att det är kul och jag gillar att göra det jag gör.
Käld tror själv att nyckeln till hennes framgång är enkel. Hon ser till att alltid vara sig själv, och ha fötterna på jorden hela tiden.
– När jag hade färre följare såg jag till att försöka svara dem alltid då de kommenterade eller skickade mig meddelanden, men nu är det inte riktigt möjligt längre. Dessutom försöker jag göra mycket olika sorters innehåll, så att alla känner att de kan hitta något som passar dem, säger Käld.
Ja, planering behövs nog för att få allt att gå ihop. Problemet ligger kanske i att jag inte är så bra på planering
På TikTok känner folk henne ändå mer som @jennifererica än som Jennifer Käld, och i den rollen strävar hon främst till att ha roligt och att sprida glädje. I framtiden önskar Käld att hon kunde livnära sig på det hon gör nu.
– Min dröm är att någon dag bli artist, och kunna fortsätta med det jag idag gör på sociala medier, säger Käld.
Med en fanbase så stor som Kälds så går det ändå inte att helt komma ifrån att alla inte gillar det innehållet man producerar och publicerar. De negativa reaktionerna vägs ändå upp av de positiva.
– Själv brukar jag inte bry mig om hatkommentarer, jag har fans som brukar kommentera tillbaka åt den som skriver hatkommentarer. Om jag själv märker att någon skriver osakligheter så brukar jag blockera och rapportera kontot, förklarar Käld.
Hon stöter ändå betydligt oftare på positiva sidor av kändisskapet.
– Jag har fått massor med nya vänner över hela världen! Bland de bästa sakerna jag vet är att ordna så kallade meet and greets, alltså tillställningar där folk får komma och träffa mig, säger Käld.
Det är ändå inte bara på meet and greet-tillställningar som Käld träffar fans. Hon berättar att då hon senast var i Frankrike så kom det fram folk som kände henne på gatan.
Helt ensam är Käld ändå inte med kändisskapet.
– Min pappa fungerar som min manager, eller papager som jag brukar kalla honom. Sedan har jag folk som hjälper mig med lite dittan och dattan, bland annat med försäljningen av min produktserie. Dom bildar ett litet team som står bakom mig, säger Käld.
Enligt Käld är syftet med TikTok att sprida god stämning genom de 15 sekunder långa videoklippen man kan ladda upp. Appen lanserades först i Kina 2016 under ett annat namn, men snart efter det så hittade den till västvärlden. I juni 2018 fanns det redan 500 miljoner aktiva användare av tjänsten. Företaget som ligger bakom TikTok, ByteDance, säger att meningen med appen är att visa att alla nog kan producera konst och vara kreativa.
Skälet till tjänstens stora användarskara tror Käld är den stora variationen som finns bland innehållet.
– Främsta orsaken till att så många använder appen är att där på riktigt finns något för alla. Tycker du om att dansa kan du följa någon som dansar, tycker du om att baka kan du följa någon som bakar, säger Käld.
Men hur mycket tid tar det då att producera ett videoklipp för sina följare egentligen? Käld förklarar att det beror väldigt mycket på innehållet.
– Vissa klipp kan ta just de femton sekunderna som krävs för att spela in klippet, medan andra mer invecklade klipp kan ta betydligt längre. 6 timmar är det längsta det någon gång tagit för mig att producera ett klipp, konstaterar Käld.
I och med att Käld ännu går i skolan så kan det ibland sätta käppar i hjulet på hennes internet-karriär.
– Ja, planering behövs nog för att få allt att gå ihop. Problemet ligger kanske i att jag inte är så bra på planering, så ibland blir det svårare än jag trodde att hitta tid för att lägga upp ett klipp per dag, förklarar Käld och skrattar.