Kaffepriserna stiger hastigt – ”Kan bli en delikatess för få”

Kommer vi att ha råd med kaffe i framtiden? Priserna har höjts hastigt på grund av dåliga väderförhållanden i Brasilien, kaffebönornas höga pris och den politiska situationen i Europa. Dessutom hotar klimatförändringen kaffeproduktionens framtid.

I februari 2021 kostade ett kaffepaket 4 euro. I mars 2022 kostade samma paket 5,35 euro. Allt som allt har priset på kaffe stigit med 33,75 procent inom ett år, skriver Aamulehti. För finländare kommer det här märkas i plånboken – vi dricker nämligen mest kaffe i hela världen.

Kriget i Ukraina påverkar priser på världens råvaror just nu, men kaffepriset har stigit kraftigt redan under förra året. Dåliga väderförhållanden som frost och torka under förra sommaren i Brasilien påverkar fortfarande skördens pris, berättar Marleena Bask, strategi- och hållbarhetschef på Meira.

– Vi finländare går på kaffe men vi uppfattar inte riktigt hur mycket arbete produktionen kräver, säger Bask.

Marleena Bask, strategi- och hållbarhetschef på Meira till vänster och András Koroknay-Pál, inköpsdirektör på Paulig till höger. Bilder: Meira och Paulig

Efterfrågan på kaffe är större än vad det är möjligt att producera, vilket leder till en prisförhöjning. Kaffet i de globala lagren i till exempel Brasilien är slut och på grund av vädret går det inte att fylla dem.

Kaffe kan bli exklusivt 

Kaffe är en börsnoterad vara och priset på börsen påverkar vad kaffet kostar i affärerna och på caféerna. Kaffe som växt är mycket känslig för klimatet och om vi inte kan bromsa klimatförändringen kommer områden som är lämpliga för kaffeodling förminskas kraftigt.

Det kan leda till ett scenario där kaffe blir en exklusiv vara. Priset för en kaffekopp skulle kunna stiga från till exempel tre euro till tio euro, berättar András Koroknay-Pál, inköpsdirektör på Paulig.

En person som skopar kaffe åt sig.
Man ska uppskatta kaffe och inte slänga bort det, säger både Bask och Koroknay-Pál.

Därför är bekämpningen mot klimatförändringen väldigt viktigt för kaffedrickare.

– Konsumenter kan skapa press på kaffeföretag genom att kontakta dem och kräva handlingar och bevis på vad de gör för hållbarhet, säger Koroknay-Pál.

Både Bask och Koroknay-Pál råder också konsumenterna att inte slänga bort kaffe. Att hälla bort kaffe är matsvinn precis som att slänga bort mat.

– Kaffe har inte riktigt fått den uppskattningen den förtjänar av oss finländare. Jag skulle förespråka kvalitet i stället för kvantitet, konstaterar Bask.

Senaste nytt