Ett verktyg för miljömedvetna konsumenter

Enligt en undersökning utförd av Mastercard är miljömedveten konsumtion en stigande trend i Europa. För ansvarsfulla konsumenter har bolaget nu utvecklat en kalkylator av koldioxidavtryck som ges i bruk åt banker.

En telefon med vyn på ett e-bankkort av Mastercard
Bild: CardMapr.nl/Unsplash

En undersökning gjord i 14 europeiska länder visar att miljarder konsumenter har börjat tänka på att ändra deras konsumtionsbeteende mot ett mera ansvarsfullt håll på grund av coronapandemin.

Enligt undersökningen, som är genomförd av Mastercard, anser 48 procent av de européer som deltagit i forskningen att minskandet av sitt koldioxidavtryck är viktigare nu än före pandemin. Största delen vuxna (83 %) uppger sig vara färdiga att personligen börja främja miljö- och ansvarsfrågor under år 2021.

Mastercard har utvecklat ett nytt verktyg som ger banker en möjlighet att ge sina kunder information om deras konsumtionsvanor. Med hjälp av Mastercard Carbon Calculator kan människor få information om de miljökonsekvenser som deras konsumtion orsakar. Via verktyget kommer konsumenten även kunna delta i naturskyddsfrågor.