Då internet utvecklades tog det inte länge före vi gick från att undvika att logga in på internet på grund av de höga kostnaderna, till att varje dag vara uppkopplad på Facebook. På vägen undanröjdes många teknologiska hinder och internet fick sitt genombrott. Något man däremot aldrig tänkte på var hur våra personliga uppgifter och vår identitet skulle framställas. Där ligger vårt problem vi ser i dag. Stora företag som Apple och Amazon beslagtar vår privata information genom att tvinga kunderna acceptera deras flersidiga villkor som högst en på miljonen verkligen läser igenom. Vi kan inte hålla koll på var informationen lagras och hur den används, säger österrikaren Markus Sabadello som startade företaget, Danube Tech som arbetar för identitet inom teknologi.
Vi är inte kunden, vi är produkten i företagen.
– Markus Sabadello
Många av oss har redan en slags internetprofil eller kontaktfunktion som ett Facebook-konto eller en mejladress. Men också mejladressens registrering sker via exempelvis Google. Då vi sänder i väg ett mejl sänder vi det till personen vi vill kontakta, men via det företaget vi har registrerat oss på. Då vi nu väljer att dela en bild med våra vänner delar vi den med Facebook först och sedan går den fram till vänner.
Det utopistiska målet är att kunna kommunicera med andra på internet utan en mellanhand enligt ”self-sovereign identity”. Så att internet skulle skapa en digital spegelbild det fysiska livet.
Finland steget före
Sabadello nämner att Finland är ett av de ledande länderna när det kommer till ämnet.
– I Österrike är det ingen som forskar i det, medan här är det en stor grej som man arbetar för att utveckla hela tiden. Det är fint, säger Sabadello
Visionen om ”self-sovereign identity” bygger på att internet skulle fungera tvärtom från hur det fungerar just nu. Det vill säga att personerna på internet skapar sin egen kontaktprofil och sedan i följd anpassar sig företagen till personerna på internet. Inte som det nu är, att företagen bestämmer villkoren och har monopol på internet. Du som användare skulle bestämma hur länge ditt innehåll finns på internet, vad som är synligt och för vem. Dessutom skulle det praktiskt sett vara lättare med att komma ihåg endast ett användarnamn och ett lösenord, säger Sabadello. Poängen är inte att företagen skulle försvinna, utan att de skulle fungera utifrån personerna på internet.
Tanken bakom är alltså en decentralisering av internet. Att det inte finns en auktoritet som handhar kommunikationen, utan du själv har fullt ansvar för din profil och integritet.
Markus Sabadello har visioner om att internet kommer att vara annorlunda om tio år, förhoppningsvis mot det decentraliserade hållet. Teorin om ”self-sovereign identity” menar han ändå vara en utopi men något att sikta på.